Ön
Utanför Limhamns hamn ligger ett stycke mark som alla
känner under namnet Ön men som varken är en ö eller ens heter Ön, utan är en
halvö med namnet Sundholmen, ett namn som nu återupplivats i en gata där ute.
Hemligheten på Ön, Sundholmen.
Ön var verkligen en ö med en förbindelse med fastlandet via en svängbro. Tänk
dig en hamnkanal som delar av vägen ut till ön, så har det varit. Sedermera
fylldes hamnen igen mellan ön och fastlandet till stor del av den orsaken att
strömsättningen genom hamnen störde förtöjda fartyg. Limhamns Skeppsvarv
huserade har på just Ön under åren 1916-1921 då man byggde både fartyg och
flygplan.
Foto 7 Oktober 1921
I bild kan man se svängbron mellan piren och Ön, längst ut ser vi
lotshuset.
Foto 10 April 1928
Samma vy 8 år senare. Piren och bron har nu förenats till nuvarande
Övägen, skeppsvarvet har blivit till flygindustri.
av
Sten
Grönberg
Förord
Svensk Flygindustri före
andra världskriget.
De första
flygplansfabrikerna etablerades i Sverige strax före första världskriget för
licenstillverkning av Franska och Tyska plan. De två [2] viktigaste var AB
Enoch Thulins Aeroplanfabrik i Landskrona och AB Södertälje Werkstäder
Aviatikavdelning. Utan stöd från staten kunde de privata inte konkurrera med
utländsk varför man i November 1917 lade ner Södertälje och sedermera 1919
Thulinfabriken i Landskrona. Från Tyskland ägde samtidigt tekniköverföring rum
genom tyska bulvanetableringar på bl. a Lidingö 1921 Svenska Aero AB ägt av
Heinkel samt i Limhamn 1925 AB Flygindustri ägt av Junkers.
Flyget dess hemlighet har
väl fascinerat alla, nyfikenheten växer dag för dag. Min nyfikenhet var ett
litet frö som såddes, efterhand som detta vårdades växte det som allt annat som
sätts. Här ska jag försöka återge lite av det material som jag lyckats spåra.
Om sedan detta inte skulle vara nog för de riktigt fascinerade så kan jag
rekommendera ett besök på Tekniska Museet där man kan beskåda lite material,
köpa boken av Lennart Andersson titeln till boken "AB Flygindustri i
Limhamn 1925-1935" eller om man vill så kan man låna denna på Malmö
Stadsbibliotek.
AFI detta hemliga
företags hemliga, mystiska affärer samt export av flygplan till olika länder.
Så låt oss försöka reda
ut vad som egentligen hände i Limhamn. Lår oss försöka fylla i de luckor
som även drabbat mig för i mitt försök att återge i tidigare skrifter lite av
Malmö dess historia har jag tyvärr missat denna del.
Till att börja med varför
just Sverige, varför just Limhamn. En av Junkersfabrikens fabriker som låg
ganska nära Moskva gick mindre bra, varför just denna fabrik flyttades till
just Sverige och Limhamn. Varför man valde just oss, Sverige kan vi bara
spekulera i. Läget var kanske avgörande för just Tyskarna, platsen/läget var
kanske noga valt. Efter att ha övervägt alla andra alternativ eller andra
närliggande länder komma fram till att Sverige skulle kunna erbjuda de bästa
betingelserna för utlandsfabrikation. Den planerade montageverkstaden i Limhamn
ansågs visserligen vara ett provisorium men godtogs, eftersom en ny
reparationsverkstad behövdes för lufttrafiken och framförallt därför att ett
gömställe" snarast behövdes för tillverkning i Dessau, tyskland.
Ön Limhamn
Betydligt moderna bebyggelse 1990-talet.
Ovan bild ön i Limhamn årtal okänt.
Av denna bild framgår en byggnad som ännu idag finns kvar
mera känt som motionsbygget "Friskis & Svettis" samt att de med
skarpa ögon säkert känner ingen den lilla byggnaden till höger om som idag
innehåller en livsmedelsbutik. I den stora byggnaden låg då monteringshallen
som hyrdes av Junkers för AFI:s räkning = AB Flygindustri. notering: Hugo
Junkers föddes 1859. I slutet av 1915 presenterades första flygplanet J1. Under
första världskriget byggdes för militär räkning 300 flygplan mest bestående av
J 4, J9 och J10. 1917 bildades Junkers och holländare Ahtony Fökler IFA men
samarbetet blev kortvarigt och 1919 ändrades namnet igen omen eftersom
initialerna var desamma så var det lätt gjort. Snett bakom till vänster ser man
en byggnad och ännu har jag inte fått någon information om vad denna brukades
till. Idag är det i alla fall en skola "Skolan på Ön" snett över
gatan ser man på bild ett litet vitt hus med adress Ögatan 23 som tidigare
varit en fyrväktarestuga - lotshus idag renoverad och en säker boning för sitt
ändamål.
Flygindustriområdet på Ön, Limhamn.
A- B-C hallarna, där
montering, tillverkning och reparationer av flygplan gjordes, är markerade på
kartan. Kontorsbyggnaderna ligger längst upp till höger utmed staketet. Längst
ner på kartan ser man kajer och fartygsbäddar från skeppsvarvstiden.
Flygindustrin sett från norra sidan året 1925.
Pressmeddelande Af Skånska Dagbladet.
AB Flygindustri bildades den 16 januari 1925 med
säte i Stockholm och Malmö. I början av Februari 1925 medellade AFI = AB
Flygindustri att driften komma att beräknas vara igång den 15:e februari och
att man i och med detta kommer att anställa 20-30 arbetare och samtidigt
meddelades att maskinerna hade beställts från Tyskland. Vid mitten av månaden
februari är inredningsarbetet i lokalen i full gång. Timlönen för befattningen
nitare var då kronor 1,50 kr samt för montörer kronor 1,30 kr. I mitten av juli
samma år hade AFI 125 stycken arbetare men efterfrågan var stor och då
anställdes fler och i augusti hade fabriken 294 arbetare. Order från andra
länder gjorde att man den 19 november hade ökat till ytterligare till totalt
477 fördelat på 27 kontorsanställda och 450 arbetare fördelat på tysk och
svensk personal
AFI och Myndigheterna. I oktober 1925 blev Adrian Florman
kallad till ett möte i Utrikesdepartementet. Anledningen var bland annat en
skrivelse från Frankrike där det påstods att ett tremotorigt flygplan med
svensk registrering användes i trafik i Tyskland. Florman kunde inte förneka
detta, men samtidigt till sitt försvar påpekade han att ingen kunde hindra AFI
från att hyra ut flygplan till just Tyskland. Om inte Sverige hjälpte Tyskland
att kringgå Versaillesbestämmelserna kunde vilket annat neutralt land som helst
göra det." Herrarna", skrev Florman i sin rapport om detta möte,
insåg AFI:s betydelse för just Sverige men var samtidigt " utomordentligt
ängsliga" för att Sverige skulle råka i politiska svårigheter och ville
veta var flygplanen i fråga befann sig just nu, vilket Florman redogjorde för.
Utrikesdepartementet insåg att de inte hade något att invända mot AFI:s linje
och hållning när det gällde att enbart montering av flygplan skedde i Sverige.
I fortsättningen ställde dock utrikesdepartementet ett krav att för vidare
fortsättning av registrering gällde endast tillståndet en (1) månad och sedan
skulle planet vara sålt till något annat land än Tyskland. Vidare bestämdes att
plan som inte var byggda i Sverige och heller kunde registreras som Svenska.
Noteringar om Bröderna
Florman. Med hjälp av de två bröderna
Florman som fanns bakom ABA, AB Aerotransport, bildades 1925 AB Flygindustri i
Limhamn utan för Malmö. Officiellt var det fråga om ett svenskt och
självständigt bolag, men i praktiken hade man ingen egen konstruktion eller
tillverkningsverksamhet utan sysslade med ren sammansättning av delar
tillverkade hos Junkers Flugzeugwerke AF I Dessau. Den tyska flygindustrin var
starkt kringskuren av Versaillesfördraget, och detta försökte man kompensera
via bulvanföretag i andra länder. Junkers hade misslyckats i sovjet, Spanien
och Turkiet, innan man etablerade sig i Limhamn. AB Flygindustri =Afi försökte
förgäves sälja sina produkter till flygvapnet dock utan framgång. De svenska
militärerna var mycket skeptiska till flygplan byggda helt i aluminium.
Materialet i militära plan måste vara inhemskt och därmed okänsligt för
avspärrningar under ofredstider, menade man. Den kompletta historien om AFI
kommer aldrig att kunnas skrivas, eftersom en hel del av de flygplan som Sattes
samman direkt eller indirekt var avsedda för militär användning och därmed
mörklades. Nu fanns Hitler vid Tysklands roder, och
verksamheten kunde flytta hem senare till Dessau.
I bild ett plan modell
K-Sahl [WNr: 1066] f.d S71
Den stora byggnaden är
B-hallen där flygplanen monterades. I sambandet kan nämnas att även Bulltofta,
Spillepengen samt Ljungbyhed var alla inblandade på ett eller annat sätt i
denna tillverkning. Bulltofta användes till tillfälle som provflygningar.
Eftersom en strejk var i samma tid så var man orolig att genomförandet inte
skulle kunna genomföras därför valde man att använda sig även av Ljungbyheds
flygplats. Landningsbanan blev klar i tid varför provflygningarna kunde
genomföras. 1926 den 25 April natten då transporten av kroppen till det första
flygplanet med beteckningen Wnr 833 . transposterades ut till Bulltofta och all
montering ar klar den 27 April. Provflygningen genomfördes 2 Maj 1926.
Tidningen
Arbetet skrev den 8 oktober 1926 om att
det fanns i Limhamn ett tremotorigt flygplan avsett för krig och fullt utrustad
med bestyckning. Man skriver i artikeln att det var Svenska Staten som var
beställare men när väl allt stod packat och klart var det en adresslapp med
adress Spanien och det Marockanska Kriget.
Flygindustrin året 1927. En Junkers G23 Serva Tyskland
Noteringar årshistoria.
1926 i slutet av året råkade Afi illa
ut i den danska pressen . Bland annat återgavs uppgifter om at Afi
skulle syssla med byggnation av krigsflygplan för Tysklands räkning. Florman
gick genast ut med en dementi. Tidningarna lugnade sig för tillfället, men
misstanken om skumma affärer pågick på fabriken i Limhamn skulle snart dyka upp
igen.
Flygindustrin sommaren året 1926. En Junkers G24
"Soumi"
1928
i December var AFI
ute i blåsväder igen, denna gång var det i fransk press representerad av
tidningen Liberté. Man skriver att AFI skulle ha lagrat plan för tyska
Reichswerhs räkning. Detta visade sig dock vara rena rama fantasiskriverier och
att det endast var sex - sju maskiner i förrådet. Idag vet vi bättre, vi vet
till exempel att frans tidning hade fel i sina uppgifter men vi kan även
konstatera att det fanns totalt 18 st flygplan i Limhamn vid detta tillfälle.
1929 ansökte AFI om att få använda
Limhansfältet och ett område tillhörande Skånsk Cement nere vid stranden i
Limhamn. Dock avslogs Limhamnsfältet med motiveringen att detta fält var mindre
lämpligt för just detta ändamål. Istället beviljades tillstånd och man
tillstyrkte ansökan för det andra fältet. Var exakt vet jag inte ännu men ber
att få återkomma i saken. I september samma år fick AFI tillstånd att använda
ett område tillhörigt Malmö Stad, förut till Kronprinsens Husarregemente
övningsfält hörande område.
Bombplan, Spaningsplan och
stridflygplan.
Bilden nedan
visa en S36/K37. Dessa
plan var tänkta som bombplan, spaningsplan och stridsflygplan. I mars 1937
fattades beslut om att man skulle bygga en prototyp av den tvåmotoriga S36/K37.
Dock räknade man med en lång utprovningsperiod eftersom flygplanet skulle bli
Junkerfabrikens första tvåmotoriga flygplan, och av den anledningen byggde man
snart ytterligare en prototyp. Inmontering och utprovningen av beväpningen m.
m. skulle göras i Limhamn och beräknades att ta omkring en (1) månad.
Den G24 på bild, som utrustades i Limhamn i september 1927
för ett försök att flyga över Atlanten.
Med en G24 över Atlanten.
Sedan Charles Lindberg
korsat Atlanten i riktning österut var frågan vem som skulle bli först med att
flyga åt andra hållet, från Europa till USA. I slutet av juli 1927 hade man en
plan till en sådan flygning klar i Tyskland. Men man tänkte sig inte att flyga
direkt, utan flygningen lades upp i etapper och med största möjliga säkerhet.
Rutten skulle gå över Portugal och Azorerna och den flygplanstyp man tänkte
använda Junkers G24. Flygningen skulle genomföras av Severa, dvs det tyska
marinflyget, med understöd från Hapag och marinledningen. Av finansiella
orsaker blev planerna försenade, och först den 1 oktober stod planet startklart
i Kiel-Holetnau.
Charles Lindberg. framför sitt flygplan "
Spirit of St Louis".
Förare var Rudolf Starke
och Fritz Loose, och navigatör Karl Löwe. Dessutom fanns en mekaniker med och
en dam, den österrikiska skådespelerskan Dillenz, som "skulle utgöra en
del av den förfogbara nyttolasten" i verkligheten hade skådespelerskan
betalat bra för sin plats i planet och hoppades att hon kanske blir berömd på
kuppen. Man kom iväg den 3 oktober och flög via Nordency, Amsterdam och
Lissabon till Horta på Azorerna. Därifrån skulle färden gå vidare emot,
NewFoundland, en sträck på 2500 km. Med fulltankad manskin var det för trångt
att starta inne i hamnen, varför man måste avvakta lämpliga
väderleksförhållande på havet utanför. När det första startförsöket gjordes var
det absolut vindstilla och därför lyckades Loose inte få maskinen att släppa
vattnet, utan fick avbryta. En av propellrarna skadades av en svallvåg och
byttes ut mot reservpropellern. Nästa försök gjordes i lagom vind, men även nu
skadades en proppelser [den sista] och därmed var det bara att ge upp. I
December hämtades flygplan och besättning av ett fartyg.
Rinkeby och Boforsbomber.
Ett av de många
Argentinska planen som fick registreringen S-80 märkt i augusti för
provfällningar med Boforsbomber på just Rinkeby flygfält.
Ovan bild en SE-BYA
köptes av Flygtjänst rån Flygvapnet år 1953. Bilden från just Bulltofta 1955.
Studiebesök av anläggning i Limhamn
Fiskarna i Limhamn på besök hos
AFI = AB Flygindustri 1928 och kan som bild visar beskåda tillverkningen av
just en Junkers K-30. Man kan ibland undra vad var det som var så hemligt om
man nu ska tro alla dessa skrivelser. Här bjuder man in som på bild vanliga
s.k. knegare för att beskåda tillverkningen av just en modell av alla dessa
Junkers . Startsidan i just den bok som jag anger som referens använder just
ordet "hemligt" i sin skrivelse förordet.
Junkers
K37:a fullt beväpnad.
På bilden en SE-ABP K-37:a med
full beväpning: automatkanon, kulsprutor och bombställ med strömlinjeformade
kåpor under vingarna. Denna montering skedde i Limhamn under februari månad
1928. Efter all montering och en efterbesiktning stod planet klart den 29 April
för registrering. Meningen var att denna maskin senare skulle transporteras
till Turkiet. Planet skulle först till Bulltofta för inpassning av beväpningen
och att bombfällare utrustningen fungerade. Den 19 Juni kom därför planet till
Bulltofta för provflygning. Efter provet skedde ett antal smärre justeringar
varför planet senare lämnade Bulltofta för destination Turkiet.
Junkers
K-47 tvåsitsig jagare.
Planet i nedan bild en S - AABW
visades under året 1929 upp på en mängd olika platser runt om i landet. Bilden
från Bulltofta visar en modell K-47, tvåsitsig jagare. Det första av just detta
provflögs den 29 september 1928 av dess chefspilot Zimmermann i Dessau. Just
detta plan hade utvecklats med att senare i tanken låg en försäljning till
bl.a. Turkiet eller Sovjetunionen. Detta plan var det första Junkerplan som var
täckt med slätplåt istället för som tidigare korrugerad plåt. Hastigheten på
planet uppgick till 290 km/h. Efter att första fasen av provflygningen var
genomförd monterades planet ner för att sedan sändas till Limhamn, Sverige. Väl
framme i Limhamn sattes planet ihop igen och flögs efter detta in ordentligt på
Bulltofta Flygplats, Malmö.
Sydsvenska Dagbladet Snällposten
skrev "En stridsjagare av revolutionerande typ byggd av Flygindustri.
Med detta bygge var ett problem samtidigt löst. Jagaren för två (2) personer
möjliggjorde nu skjutning i sidled".
Junkersplan
i Sverige
I juli 1939 gjorde Lufthansa Ju 90
D- ASND Mecklenburg en specialtur fram och tillbaka till Stockholm. På detta
sätt ville man uppmärksamma minnet av en flygning mellan Warnemünde och
Stockholm tjugo år tidigare med prototypen till Junkers J 13. Det märliga är,
att orsaken till denna jubileumsflygning tycks vara helt och hållet uppdiktad.
Det finns nämligen inga som helst uppgifter om någon flygning till Stockholm i
juli 1919. I Verkligheten avslutades typproven med flygplanet ifråga, just den
18 juli, den dag då flygningen påstods ha ägt rum. Något senare, i oktober
1919, ansökte faktiskt via tyska legationen om ett tillstånd att å flyga över
Sverige. Ett besök var inplanerat med en J 13, men flygningen inställdes.
Stockholmsflygningen som hade varit tänkt som en reklamtur för att få fart på
förhandlingarna blev som sagt vad överflödig och ställdes således in. Det
visade sig nämligen att svensk Lufttransport inte hade några pengar till köp.
Den
stora byggnaden
i bakgrunden är
B-hallen där alla flygplan monterades. Gångbron var ett måste för att kunna ta
sig över det förre detta gamla varvets fartygsbäddar.
Se
B-hallen nedan.
Grundad
år 1919.
Junkers Flugzeug- und Motorebwerke
AG = tysk flygindustri som upphörde 1945. Grundad 1919 av Hugo Junkers som Junkers
Flugzeugwerke AG i Dessau. För att kringgå Versaillesfördraget öppnades en
filial i Sverige 1925. AB Flygindustri. Det tyska företaget
förstatligades 1934 och blev världens största flygplansfabrik med över
160.000 anställda 1945.Utmärkandet för Junkers tidigare konstruktioner var skalbeklädnaden
i korrugerad duralplåt. Mest berömd var transportflygplanet Junkers Ju 52/3m
samt störtbombaren Junkers ju 87 Stuka. Efter kriget förvärvades de legala
rättigheterna av Messerschmitt 1965.
Junker
J 52
På bilden nedan just den Junkers
Ju 42 från Tyska marinen som fick tillstånd att komma till just limhamn för att
utrustas för torpedförsök i Oslo. Kravet var dock att man på ett eller annat
sätt tog bort eller målade över den tyska registreringen [ D 2317]
Junkers
K-30
På bilden nedan synes två (2)
målade flygplanskroppar till modell K-30 just klara, för transport till
Sovjetunionen. Flygplanen på bild står inne på AFI:s område och man kan därför
i bakgrunden på bild se till vänster och man finner då deras kontorsbyggnad och
sedan till höger ser man B-hallen och därefter C-hallen.
En av AFI-leveranser är klar att
sändas iväg. Här lastas flygplanslådor på S/S Ilmar. Längs till höger synes
gaveln på A - Hallen.
Ju 52 Bulltofta
Här kan Du läsa ännu
mer om just Bulltofta.
Just 1932 12 juli kom just Ju
52:an till Bulltofta och provflögs den 15 juli 1932 av Herman Gothe. Provturen slutade
dock med en smärre krasch men planet återställdes och nästa provtur gjordes i
stället av chefspiloten Zimmerman den 26 augusti 1932 med lyckats resultat.
K-30 på bilden ovan visar hur ilastning
av bår och skadade kunde gå till. Bilden tagen på Bulltofta före en leverans i
oktober 1934.
TRP 1 för ilastning av sårad personal.
Spillepengen.
Just detta område var i diskussion
om att köpas upp för att här förlägga en del av Företaget AFI. Detta var främst
tänkt att användas som flygfält.
Junkers K43.
Nya beställningar inkom 18
september 1931 både från Argentina och Colombia.
De fem {5) K 43:orna lämnade
Limhamn den 24 september md båt via Hamburg. I Argetina gick dessa under
smeknamnet " La Vaquita" och ersatte Bréguet 19 i La Grupo de
Bombardera Ligiero, ett bombförband, baserat i El Palomas. Boforsbomber ingick
i dessa plan och provvisades för den Svenska Flygledningen i Rinkaby.
Colombia beställde tre (3) K43 väl
bestyckade= rörliga dubbel kulsprutor av typ 7,9 mm Madsen samt två (2) enkla
7,62 mm Lewis kulsprutor och sist men inte minst 8 x 50 kg bomber. Dessa
lämnade fabriken i Limhamn mellan 5 & 16 november.
Under 1933 - 1934 Byggdes sex (6)
stycken Junkers K43 i Limhamn. Tre (3) av dessa var ämnade för Peru och
resterande tre (3) skulle till Colombia. Tyskarna ville dock annat och eftersom
dessa länder nyss varit i strider med bvarandra så ville man inte dela på
beställningen varför alla sex (6) plan gick till Colombia.
Slutet.
Nazisterna blev största partiet i
tyska riksdagen i juli 1932. Hitler utnämndes till rikskansler i januari 1933
riksdagen upplöstes och nyval utlystes. Genom att förbjuda det kommunistiska
partiet, avskaffa yttrande och tryckfriheten och att utöva ren terror mot sina
politiska moståndare lyckades hitler i mars 1933 med stöd från de borgerliga
partierna genomdriva lagändringar som gjorde Tyskland till en diktaturstat med
honom själv som självklar ledare. Alla partier utom det nazistiska upplöstes
och när rikspresidenten Hindenburg dog utsåg sig Hitler till rikskansler och
Führen.
För att styra över allt som hade
med flygning att göra, både civilt och militärt, bildades
Reichsluftfahrtministerium. RLM. Göring utsågs i Maj 1933 till Reichstuftfahrtminister.
Samma år övertog tyska staten RLM, som redan nämnts, JFA och därmed också, i
princip, Afi. Att Tyskland byggt upp ett nytt flygvapen var känt för alla
initierade, men avslöjades officiellt först i Maj 1935. Under 1934 - 1935
byggdes tjugo W 34-plan. Dessa utgjorde cirka 16% av Junkers totala produktion
under dessa år, räknat i antal flygplan. Mellan 1925 -1935 byggde Junkers
omkring 1390 flygplan av varierande modeller ,allt från militärt till civilt
och inte minst ambulansflygplan där just i ambulansplanen en svensk stod för
inredningen gällande sjuktransporter [ en tandläkare från Malmö] varav de
viktigaste var F13 [102 ex mellan 1925
Noteringar
Herman Göring
Vem var denna Herman Göring ?
Son till Hienrich Ernst Göring och Franciska Tiefenbraunn.
Han var det femte barnet i denna barnaskara. Föddes i Rosenheim 12 Jan 1893.
Herman ville redan i unga år bli officer i den tyska armén och på sin femte
födelsedag fick han sin efterlängtade uniform av sin far. Utbildades vid
kadettskolan i Lichterfelde 1909 och lämnade skolan som kursetta vid 19-års
ålder. Senare i sitt framtida liv ansökte han om att få bli pilot men fick till
sin besvikelse avslag. Erhöll Järnkorset av första klassen. Till slut blev han
pilot efter att ha klarat av flygskolan i Freiburg på rekordtid, han blev
dessutom den första tyska pilot som fick en kulspruta monterad på sitt plan.
Han blev sedermera en av Tysklands mest fruktade piloter. Tyvärr var han även
känd som en stor morfinist,och vid ett besök i Stockholm tvingades han tas om
hand av polisen,dock går ryktena isär och alla dessa skrivelser om hur han blev
morfinist, min källa tala om en gammalkrigsskada som var orsaken till detta
missbruk som även var känt för Adolf Hitler,medans andra rykte påstår att han
utvecklade sitt beroende på sitt kontor i den byggnad som idag tjänsgör som
skola på Ön.
Under ett på år jobbade Göring på flygplansfabriken bl.a som tysk kontrollant.
Detta varvades med att Göring arbetade som postflygare och flög bl.a mellan
Malmö och Stockholm. Under sin tid i Limhamn hyrde Göring en lägenhet i
Limhamn,närmare bestämt på Linnégatan 12 Limhamn. Jodå,huset som byggdes i
slutet på 1800-talet står kvar, nuvarande ägare blir lite förvånad när dessa
uppgifter lämnas ut.
På 1920-talet var det änkan Maria Palm som ägde villan.
|
Herr Göring i sin uniform.
1919 avskedades han som kapten och
uppträdde i denna mellanperiod för det var just vad det blev som luftakrobat i Danmark
under större delen av året 1919. Han blev sedermera pilot inom svensk
Lufttrafik år 1920.
Den 3 Februari 1922 gifter sig H.G med den svenska adelsdamen Carin von Kantzow
som han träffade på Rockelstad gods som (ägdes av Eric von Rosen), dotter till
en överste i Svenska armén. Arvet från detta äktenskap blev dottern Edda. 1923
återvänder paret till Stockholm och Odengatan. Tidigare under detta år hade H.G
deltagit i Hitlers så kallade ölkällarekupp i München,där han sårades svårt
efter att ha blivit skjuten i ljumsken, detta tror man var en av anledningar
till en start av heroinmissbruk.
Den 17 oktober 1931 gick tyvärr Carin bort, Göring lät då uppföra sitt palats
Karinhalle, där byggde Göring sitt eget mausoleum för sin döda fru Carin som
begravts i Sverige. Platsen i Sverige grävdes upp och Carin fördes till just
detta Karinhalle. Dock plundrades och förstördes detta Karinhalle kort efter
krigsslutet av ryska trupper, Carin:s kropp försvann.
Kort därefter den 10 April gifte sig Herman med Emmy Sommerlind och
bröllopsvittne var självaste Fürhen Adolf Hitler.
Riksbiskop Müller, själv inbiten nazist, var den som förrättade vigseln mellan
dessa två, en och en kyrklig, allt enligt Emmy:s önskemål.
|
Görings Fru med syster.
|
K 43
ny "storsäljare"
Den 18 september 1931 fick
JFA/AFI, efter förhandlingar med en argentinsk kommission i Paris och Dessau,
ett kontrakt på fem (5) K 43 och två (2) W34 [en ambulans och ett transportplan].
Flygplanen skulle ha 625 hk Wright Cyclone-motor med kompressor. De fem (5) K
43:orna monterades i Limhamn och var klara för transport i augusti 1932. AFI
fick tillstånd att flyga till Rinkaby med en av dem[ med S-80-märkning]. De
Boforsbomber som ingick i leveransen skulle provas och samtidigt ville man
demonstrera flygplanet för den svenska flygledningen. se bild nedan:
Flygvapnets ambulansplan nr 6 Wnr2835 var det sista
flygplan som levererades av AFI. Det överlämnades till flygvapnet den 27
augusti 1935. Nedan.
1934 figurerade AFI livligt i pressen under november
månad 1934, främst i Folkets Dagblad i Stockholm. Det började med en liten
artikel med rubriken "Tyska bomplan byggda i Sverige. Sensationella
meddelande från Paris. Vad försiggår egentligen vid Junkers-verken i
Limhamn?". Enligt Le petit Journal byggdes i Limhamn bombplan av
typerna K37 med 1000 km aktionsradie, två Madsen 11,5 cm snabbeldkanoner, fem
kulsprutor och bomber, samt G28 och Ju 52. Man vill gärna tro på att det åter
igen överdrivits lite, vilket senare dagen därpå också dementeras av
Mierzinsky. Dock visade hela tiden på ständigt återkommande artiklar att ett
stort antal bombplan verkligen hade tillverkats under de senare åren. Den 13
november kommer nästa kraftiga rubrik "Flygindustrin tjänar helt tyskarnas
syfte" där man visar bilder på K53,K30,K37,K39 etc., etc., samt bilder
från fabriken.
Junkers
86 nämnd i svenska flygvapnet som B3 " Flygande flundran"
Junker 80
" Undersök
flygindustri i *)Limhamn".
Vill man fördjupa sig mer i detta
kan ta del av Generalen Nils Söderberg memoarer i en bok med titel "Med
spaken i näven" firma flyglitteratur. Boken belyser många intressanta spel
i kulisserna att bl.a var greve Von Rosen inkopplad i en flygaffär genom sitt
släktskap med Göring. Flygplansfabriken i Limhamn som myglades bort på
30-talet. Varför nedlades Junkersfabriken AB Flygindustri Limhamn, när man ändå
skulle tillverka B3 eller som man sade Junkers Ju 86 vilket nu istället skulle
kräva jätteinvesteringar på annat håll och som kom att kräva tysk hjälp, var
det genomtänkt att ge Saab monopolställning när man visste att det på många
andra håll fanns stora intressen att bygga upp flygindustriföretag. Svenskt
försvar saknade faktiskt bombflyg ända fram till 1936.
"Innehållets
tillkomst, vad var orsaken till detta materials framtagande. En kille min namne
kommer fram en dag och säger så ungefär så här, vet Du om att det har funnits
en flygplansfabrik på Ön i Limhamn. Helt oförstående inför detta påstående
tänds samtidigt en nyfikenhet som är att svårt att tygla. Eftersom jag började
med att skriva om Mitt Malmö, Mitt Liv, Min Uppväxt så stack jag samtidigt ut
hakan, sen tänkte jag okej, det här bör jag ha med eftersom jag själv under
viss del av min uppväxt lade mycket tid på just den plats som tydligen tidigare
varit en fabrik för tillverkning, montering av flygplan till alla världens
länder."
av
Sten
Grönberg
Vad har jag kommit fram till, vad
finns att tillgå utöver detta lilla material, för material det finns det i
mängder det gäller bara att hitta rätt källa.
Dessa källor finns att tillgå i
boken skriven av Lennart Andersson "Boken om Svensk Flyghistoria 1925-1935
*) Limhamn,
stadsdel i Malmö,
mest känd för sitt tidigare kalkbrott och numera för Öresundsbroanslutningen.
Ordet Limhamn kommer från det engelska ordet "lime" som kan
översättas med kalk. Kalkbrottet, som var ett av Europas största, invigdes
1886. Kalken som bröts här transporterades sedan till Lomma där den första
cementtillverkningen i Sverige inleddes i början av 1870-talet. 1875 flyttades
denna industri till Malmö, men kalkbrytningen i Limhamn fortsatte ända fram
till 1993. Även i Limhamn bedrevs under många år cementtillverkning. Limhamns
cementfabrik togs i drift 1888 på platsen för den tidigare Limhamns gård vilken
varit i släkten Kockums ägo. 1889 öppnades järnvägs- förbindelser mellan
Limhamn och Malmö. Limhamn, som idag också omfattar Bunkeflodstrand, Klagshamn
och Tygelsjö, är numera Malmös största stadsdel med mer än 30 000 invånare.
Ett antal år senare
närmare bestämt året 1940. Andra världskriget rasade för fullt ute i Europa, och vinter år 1940 var
iskall. Detta fick dock inte vara något hinder för övning inför det stora
allvaret, här ser vi en övning med luftvärnskanon på Ön i Limhamn. Hela landet
förberedde sig för krig, bilden från en bitande, iskall Januaridag. Vår
statsminister Per Albin Hansson utstrålade ett lugn som folket kände ett
förtroende för under just den oroliga beredskapstid som låg mellan åren
1939-1945. Några månader senare invaderade tyskarna Danmark och Norge, närmare
bestämt 9 April år 1940. När tyskarna väl gått in i Danmark var hotet mot Skåne
uppenbart. För att hedra de människor som riskerat liv och egendom restes ett
krigsminnesmärke "På vakt" på Ribersborgsstranden år 1958. Skulptör
Jonas Fröding. Foto: arkiv V. Mossfelt år 1940. I sammanhanget kan nämnas att
även Lv4, Malmö har haft Ribersborgsstarnden som övningsområde. I bakgrunden
ser vi den byggnad som tjänstgjorde som monteringshall och som än idag finna
kvar. Idag härjar Friskis & Svettis i denna byggnad.
Dessa
sidor nedan får ni inte missa!
Booltoftae år 1346.
Från Hästspårvagnar till elektricifierade vagnar.
Limhamns Historia.
Limhamn ett gammalt fiskeläge.
Limhamn, Kalkbrottsgatan.
Limhamns Station 1903 med sin hästspårvagn.
Från Kalkhamn till storstadsdel, namnet Limhamn.
Lycka till.
tillbaka.
elller gå tillbaka till huvudsidan som här
tillbaka.
Har Du något att tillägga
gör det gärna till :Mejla mig!