Industrigatan, Malmö. Bild Nils Backe Foto 1926-1927.
Historia: På bilden ovan ser
man ett stickspår, detta stickspår som går ifrån spårvägsstallarna på
Industrigatan vilket spårvagnarna Huset till höger i bild står fortfarande på
sin plats. Rakt över Föreningsgatan ser vi HSB första byggnation som senare
kommer att heta kv Ulrika, ritat av arkitekten Fritz Österlind. Kv Ulrika stod
klart åt just Fredmansgatan året 1926 och sedan beviljades även bugglov året
1928 åt resterande delar av just detta kvarter ut mot Föreningsgatan 69-71.
Ringlinien sedan matades in på Föreningsgatan spår längre fram i gatan för att
sedan fördelas sig mellan de olika linjerna. Då fanns det sju (7) linjer ettan
från Sofielund via Södervärn vidare ner till Centralen för att sedan bege sig
ut mot till Lundavägen, tvåan från Ystadgatan till hamnen, trean som sagt
ringlinje, fyran från G.A.T till Sibbarp, femman från G.A.T till Möllevången,
sexan från Värnhem till Hohög samt sjuan från Slussplan till Frihamnen. Efter
dagens arbete återvänder samtliga till Industrigatan och Zenithgatan och har
vilade man ut till nästa dags färd.
Spårvägsstallarna, Industrigatan, Malmö i bakgrunden. Bild Nils
Backe
Historia: Industrigatan benämnd Industrivägen år 1904 i Mellersta
Förstaden. År 1908 ändrades namnet till Industrigatan.
Betrandsgatan benämnd år 1904 efter
Bertrandska lyckan, Östra Förstaden no :25. Här fanns det en väderkvarn med hus
och tomt, och namnet blev efter garvaremästaren Henrik Jacob Bertrand
1699-1780.
Fredmansgatan 1928 i Rörsjöstaden fick sitt namn efter urmakaren Jean
Fredman 1712-1767.
Zenithgatan 1902 fick förmodligen sitt namn efter AB Zenith som året
1899 startade sin och Malmös första margarinfabrik öster om Värnhem vid
Sallerupsvägen. Bakom denna fabrik stod grosshandlare Cornelius samt Lorens
Faxe.
Föreningsgatan 1878 Gatan utgjorde den gamla förbindelsen mellan Östra
Förstadsgatan och Södra Förstadsgatan och var den gamla vägen från Lund. År
1881 byggdes Föreningsgatan om.