Från Hästspårvagnar till elektricifierade vagnar
Alla vill vi väl minnas våra
Spårvagnar våra Ringlinjer antingen vi skulle till stranden Limhamn eller
stranden Sibbarp och barnviken som det hette nästan ända ute vid idag nya bron
och de få fiskehudderna som står kvar.
Om man ser tillbaka på
1900-talet månad Juli och här ska man veta att Limhamn inte tillhörde Malmö Stadsdel förrän
1905 från att tidigare ha varit en köping år 1905. Varför jag börjar med
Limhamn är självklart, det var i Limhamn på min tid 1955-1960 tillbringade min
mesta tid. Det var i Limhamn och Sibbarp man gillade att bada, dessa varma
dagar som det då kunde bli speciellt om man hade arbetat på dagen innan man
senare cyklade ut dit för ett svalkande bad. Om man någon gång använda sig av
kommunala transportmedel så blev det Linje 3 till Limhamn och Linje 4 om man
ville lite längre ut mot Sibbarp.
Nedan syns dock till att
börja med den spårvagn som drev trafiken under 1900-talet. Det var ett privat
företag AB Stranden som bedrev denna trafik under somrarna. AB Stranden drev
även ett badhus. Namnet återges på hästspårvagnen, vagn no:2. Denna trafik
upprätthölls endast under sommartid.
Färden gick från järnvägsstationen
vid Öresundsgatan [namnbyte senare till dagens Limhamnsvägen] genom Strandgatan
förbi detta badhus för att avslutas längre ner på Strandgatan. Banans längd 1,5
kilometer.
1907 blev spårvägshästen överflödig. Denna blev sedermera elavlöst.
Linje 4.
Denna kommer väl många med
mig ihåg. Denna gick till Limhamn ändhållplats Sibbarp samt vissa dagar
ändhållplats Limhamn i alla fall under 1960-talet. Denna linje är den enda
återstående efter högeromläggning. Linjen lades om 3 september 1967.
Linje 4 på ut till Limhamn.
Av bilden att döma ser det ut som om den just passerat Stjärnplan
någonstans i höjd med Tennisstadion.
Kvitto eller övergång.
Missa inte att besöka nedan sidor/länkar.