Från Hästspårvagnar till elektricifierade vagnar

Alla vill vi väl minnas våra Spårvagnar våra Ringlinjer antingen vi skulle till stranden Limhamn eller stranden Sibbarp och barnviken som det hette nästan ända ute vid idag nya bron och de få fiskehudderna som står kvar.

Om man ser tillbaka på 1900-talet månad Juli och här ska man veta att Limhamn inte tillhörde Malmö Stadsdel förrän 1905 från att tidigare ha varit en köping år 1905. Varför jag börjar med Limhamn är självklart, det var i Limhamn på min tid 1955-1960 tillbringade min mesta tid. Det var i Limhamn och Sibbarp man gillade att bada, dessa varma dagar som det då kunde bli speciellt om man hade arbetat på dagen innan man senare cyklade ut dit för ett svalkande bad. Om man någon gång använda sig av kommunala transportmedel så blev det Linje 3 till Limhamn och Linje 4 om man ville lite längre ut mot Sibbarp.

Nedan syns dock till att börja med den spårvagn som drev trafiken under 1900-talet. Det var ett privat företag AB Stranden som bedrev denna trafik under somrarna. AB Stranden drev även ett badhus. Namnet återges på hästspårvagnen, vagn no:2. Denna trafik upprätthölls endast under sommartid.

Färden gick från järnvägsstationen vid Öresundsgatan [namnbyte senare till dagens Limhamnsvägen] genom Strandgatan förbi detta badhus för att avslutas längre ner på Strandgatan. Banans längd 1,5 kilometer.

1907 blev spårvägshästen överflödig. Denna blev sedermera elavlöst.

Linje 4.

Denna kommer väl många med mig ihåg. Denna gick till Limhamn ändhållplats Sibbarp samt vissa dagar ändhållplats Limhamn i alla fall under 1960-talet. Denna linje är den enda återstående efter högeromläggning. Linjen lades om 3 september 1967.

Linje 4 på ut till Limhamn.

Av bilden att döma ser det ut som om den just passerat Stjärnplan någonstans i höjd med Tennisstadion.

 

Kvitto eller övergång.

 

Missa inte att besöka nedan sidor/länkar.

Limhamns Missionshus på Kalkbrottsgatan.

Limhamns fiskeläge på 1800-talet .

 tillbaka.