Limhamns Historia.

Limhamn ett gammalt fiskeläge , ja men inte så gammalt som många vill tro. Först år 1702 växte en bebyggelse upp kring kalkbrottet, de två (2) första invånarna som slog sig ner där var Strandriddaren och Tegnér.
Senare 1727 flyttade ytterligare fem (5) familjer in. I slutet av 1700-talet var familjeantalet uppe i tjugo st (20) familjer.
Först på 1825-talet började man sitt fiske och hade sin storhetstid inom detta på slutet av 1800-talet.

Limhamnsvägen 1914. *(Öresundsgatan)

*) Öresundsgatan fanns på denna tid på två platser där den ena enligt ovan, Limhamn, den andra låg i Västra Hamnen. Öresundsgatan i hamnen tordes ha försvunnit år 1914 eller strax därefter i samband att Varvsbassängen utvidgades i just Västra Hamnområdet.

 

Limhamnsvägen [tidigare benämnd med Öresundsgatan] år 1914.

 

Järnvägsbommarna på väg upp eller ner i kalkbrottsjärnvägens korsning med Öresundsgatan, kring sekelskiftet. I bakgrunden ser man Limhamns Hotell, denna fastighet finns än idag kvar år 2002 med adress Limhamnsvägen 128 i kvarter 102 Hummern.

Man kan väl nästan våga påstå att allt inte var bättre förr.

Hästspårvagn i Limhamn. Även det fjärran Limhamn, grannkommun i Väster, hade smittas av kollektivtrafikbacillen. Limhamn tillhörde inte Malmö vid denna tid, utan fungerade mer som municipalsamhälle från år 1886 till 1905 då man blev köping. Först 1915 blev Limhamn stadsdel i Malmö. Men Limhamn transporterade badsugna malmöbor för att löga sig i badhuset vid strandgatan. Inblandade i trafiken var Malmö- Limhamns Järnväg AB, sedermera byggde även AB Stranden en spårvägslinje från järnvägsstationen vid Öresundsgatan[ dåvarande namnet på Limhamnsvägen] genom Strandgatan borta till det påbörjade nybygget utmed längre ner på Strandgatan.
I juli 1900 startade trafiken på Limhamns hästspårvagn.

Från Kalkhamn till storstadsdel, namnet Limhamn.

Kafferep i det gröna.

1 januari 1915 upphörde Limhamn som kommun och inkorporerades med Malmö. Samhället behöll dock sin genuina karaktär och självkänsla som fortfarande präglar miljön. De gamla kvinnorna på den här bilden från 1931 hade emellertid säkert inte kunnat föreställa sig, att deras hembygd en dag skulle vara granne med brofästet, mitt i 2000-talets mest spektakulära infrastruktur. Kaffebordet har dukats i det fria och var höjdpunkten på en utflykt, som Limhamns Motorsällskap bjöd Limhamns gamla på. Foto: Arbetets arkiv

Linje 3 destination Limhamn. En liten förflyttning mellan stadsdelarna är aldrig fel, jag tyckte inte så när jag var liten men då var det ej heller så indelat som idag 2001. Min minnen från denna del av Limhamn härrör sig från den tid jag som liten pojkspoling jobbade hos specerihandlaren vid Stjärnplan, idag ligger det en fiolbyggare på denna butiksplats. Här jobbade man efter skolan lördagar med att köra ut varor på en gammal cykel ni vet en sådan där med stor lasthållare framtill påminner lite om den danska modellen. Varorna var till de rika ock gamla folket i dess pompösa villor kring Stjärnplan och ända ner mot Limhamnsvägen. Naturligtvis trevliga människor men en och annan elaking fanns alltid och som regel fick han eller hon sina varor alltid sist som tack för sitt uppträdde. Dricksen var hygglig, affärsägaren var hygglig, ja det var nästan rentav att man ibland saknade detta extra jobb, ty extra jobb hade man, ung som man var ville man jobba ihop till en moped på den tiden, då tog man allt jobb man kunde få.

Linje 3 modell från 1920-talet.

nedan modell modernare som sedermera försvann, bra eller dåligt.

Linje 3 och Linnegatan, kan man inte ta fel på. Stolta ser vi på bild Spårvägens flaggskepp Mustang passera varandra en ut till antingen Limhamn vändplats eller ut till Sibbarp. Lägg märke till kiosken på höger sida eller ser ni larmskåpet på husgaveln, de va då!

Bild troligt från 1956 kanske sommartid och självklart vänstertrafik. Wolksvagnen lever farligt modell ?.

 

Samma Linnegata år 1908. Det stora tegelhuset i vänsterbild är Apoteket, som flyttade hit år 1907, hit till Linnégatan och Idrottsgatan samt Vallgatan. Mitt i bild löper som synes Vallgatan(Apoteksgatan). Som vi alla vet så har Varuhuset Bäst intaget platsen där alla villorna tidigare låg och närmast oss ser vi en gräsmatta so idag är Malmborgs Parkering. Lite oklarhet om bilden är från året 1908 eftersom andra uppgifter säger att Apoteket flyttade hit år 1911.

Det stora tegelhuset i mittbild är Apoteket.

Historia: Linnegatan tidigare kallad Sueciagatan år 1915. Efter Carl Von Linné Med Dr. Gatan har även haft namnet Erikslustvägen 1948 men detta utgår sedermera 1981. Erikslustvägen efter stället Erikslust med adress Västanväg nr 15. Detta donerades sedermera till Malmö Hospital år 1638 av Bente Lauritsdatter, änka efter bildhuggaren Henrick Könnicke.

Idrottsgatan har tidigare burit namnet år 1915 Östra Hamngatan.

Vallgatan fick sitt namn år 1914 men utgick sedermera samma år och ersattes med Apoteksgatan. Namnet Vallgatan = då en å rann fram här från Hyllie Mosse. Ån som rann ut där idag fiskehamnen nu ligger, kallades på 1700-talet "Stora floddiket"

Linnégatan och Wesleykyrkan år 1916

Längre fram på bildens högra sida har vi "Torget" där det på den tiden bedrevs en stor torghandel med allehanda varor i dag kallat Limhamnstorget. Torget kallades denna plats före inkorporeringen till - med Malmö. Torget utlades år 1890 i oktober månad. Torget låg framför då Limhamns Järnvägsstation. På bild vänster Wesleykyrkan som än idag finns kvar med adress Kalkbrottsgatan

Samma gata år 1906, Linnegatan.

Erikslust på 1920-talet.

Var låg då denna gård, jo den låg där idag Malmborgs Köpcentra ligger. Erikslust var en av Malmö Stads arrendegårdar, där odlingsområdet gick ända ner till Limhamnsfältet. Året 1945 strax efter krigslutet revs Erikslust.

Linje 4 destination Sibbarp. En färd med denna linje och man kom till ändhållplatsen för att sedan kasta sig i havet. Denna badplats föredrog jag på min ungdomstid, och förstås när möjligheter gavs i regel söndagar för då kunde man hålla fritt, plus att man kunde spendera lite av sina drickspengar som tjänats in under den gångna veckan.

Jordgubbsplockning i Klagshamn. Var ett av många sommarjobb, varje lov och tillfälle kastade man sig på en skranglig cykel eller när man var rik tog man bussen. Har var vi ett gäng pågar som tjänade bra men bestämde efter ett par somrar att nu fick det vara nog, vi hade nu fått ihop lite slantar för att kunna förverkliga vissa av våra drömmar. Vissa slet vidare man gillade ju det där med pengar.

Sjöscout Alltid redo. En avstickare till min andra favorit plats Ön, Limhamn. Här var jag nästan när alla tillfälle gavs. Jag har nämligen varit scout, ja riktig scout vill säga stolt sjöscout i Limhamn Sjöscoutkår som på min tid hade sin kårstuga ungefär där det idag finns en stor restaurang. Detta var också ett led i dåtidens uppfostran att lära sig ta ansvar och respektera andra åsikter och tycke vilket var av mycket stor vikt när vi väl seglade omkring Men idag är det byggt för det rika segelsläktet ni vet dom med de stora båtarna som bara ligger där och guppar omkring, de båtar som vi bara kan drömma om. Ibland kan man undra om alla kan det där med sjömansvet. För var detta var mans sport, alla hade råd med en liten snipa [minde motorbåt] eller en och annan optimistjolle och nöjet att få lära gratis att bli en god sjöman alla hade möjlighet att därefter låna en segelbåt till ringa kostnad, detta skulle idag vara osannolikt att genomdriva.

Ön:s Hemligheter under 1925 - 1935. Vill Du veta mera om detta så ta del av nedan info, skulle detta inte räcka så kan man köp eller låna boken" svensk Flyghistoria 1925 - 1935" av Lennart Andersson finns att köpa på tekniska museet, Malmö.

Hur som helst nedan kommer ett projektarbete som inhämtats från tidningar, böcker och allehanda tidskrifter. Jag utgår ifrån att någon säkert känner till det här innehållet, men min fråga måste ändå bli:

Varför all denna mörkläggning om vad som föregick på Ön, Limhamn under åren 1925-1935.

Nya avslöjande på väg ???

Klicka på bilden nedan.

 Innan du beger Dig till denna intressanta sida och dess innehåll gå sedan tillbaka och läs ännu mer om Limhamn och dess historia

 Fortsättning Limhamns Historia