Industrigatan, Malmö. Bild Nils Backe Foto 1926-1927.

Historia: På bilden ovan ser man ett stickspår, detta stickspår som går ifrån spårvägsstallarna på Industrigatan vilket spårvagnarna Huset till höger i bild står fortfarande på sin plats. Rakt över Föreningsgatan ser vi HSB första byggnation som senare kommer att heta kv Ulrika, ritat av arkitekten Fritz Österlind. Kv Ulrika stod klart åt just Fredmansgatan året 1926 och sedan beviljades även bugglov året 1928 åt resterande delar av just detta kvarter ut mot Föreningsgatan 69-71. Ringlinien sedan matades in på Föreningsgatan spår längre fram i gatan för att sedan fördelas sig mellan de olika linjerna. Då fanns det sju (7) linjer ettan från Sofielund via Södervärn vidare ner till Centralen för att sedan bege sig ut mot till Lundavägen, tvåan från Ystadgatan till hamnen, trean som sagt ringlinje, fyran från G.A.T till Sibbarp, femman från G.A.T till Möllevången, sexan från Värnhem till Hohög samt sjuan från Slussplan till Frihamnen. Efter dagens arbete återvänder samtliga till Industrigatan och Zenithgatan och har vilade man ut till nästa dags färd.

 

Spårvägsstallarna, Industrigatan, Malmö i bakgrunden. Bild Nils Backe

Historia: Industrigatan benämnd Industrivägen år 1904 i Mellersta Förstaden. År 1908 ändrades namnet till Industrigatan.

Betrandsgatan benämnd år 1904 efter Bertrandska lyckan, Östra Förstaden no :25. Här fanns det en väderkvarn med hus och tomt, och namnet blev efter garvaremästaren Henrik Jacob Bertrand 1699-1780.

Fredmansgatan 1928 i Rörsjöstaden fick sitt namn efter urmakaren Jean Fredman 1712-1767.

Zenithgatan 1902 fick förmodligen sitt namn efter AB Zenith som året 1899 startade sin och Malmös första margarinfabrik öster om Värnhem vid Sallerupsvägen. Bakom denna fabrik stod grosshandlare Cornelius samt Lorens Faxe.

Föreningsgatan 1878 Gatan utgjorde den gamla förbindelsen mellan Östra Förstadsgatan och Södra Förstadsgatan och var den gamla vägen från Lund. År 1881 byggdes Föreningsgatan om.

 

Tillbaka.