Till Köpenhamn det går,
minnena består!
Till Köpenhamn går vår längtan!
Av Sven Rosborn
Detta saltstänkta foto kan
dateras till ca 1910. Det stora posthuset till höger, ritat av Ferdinand Boberg
- senare arkitekt till Baltiska utställningen 1914 - stod klart 1906. Bakom den
lustigt utformade tullvisitationsbyggnaden från 1896 reser sig
byggnadsställningarna till det hus som snart efter fotots tillkomst kommer att
hysa Automatcaféet Vega.
Det är eftermiddag ...
klockan på tullbyggnaden står på 15.19. På samma plats finns i dag Flygbåtarnas
terminal vid Skeppsbron. För äldre Malmöbor andas bilden säkert nostalgi. Vem
minns inte "de stora båtarna" till Köpenhamn.
"Öresund", "Gripen" och den svart-vita "Absalon", färjan som alltid hade så svårt att komma in
till kaj.
På bilden ses ett större
fartyg lämna hamnen, kanske en av tågfärjorna. Redan 1892 hade man en tågfärja
i drift och från 1895 fanns en ordentlig tågfärjestation i Malmö. Vem minns
inte tågfärjan "Malmöhus under 1950-och 60-talen, sundets vackraste färja. En av fördelarna var att hon även kunde gå som isbrytare.
Redan 1275 hade Malmö
färjetrafik med Köpenhamn. Långt fram i tiden var det endast småbåtar som
trafikerade leden. Ville man t.ex. under 1500-talet snabbt ta sig över, kunde
man hyra en roddbåt med fyra roddare och hjälpsegel. Att färden under sådana
förhållanden kunde bli både lång och vådlig är inte svårt att förstå
Den riktiga
ångfärjetrafiken mellan Malmö och Köpenhamn började så smått först året 1828.
Skeppet hette Caledonia. I dag protesteras det över
miljöfarliga utsläpp; vad hade man då inte sagt om denna första Malmöfärja
skulle ha gjort entré i nutiden. Den gick nämligen under det föga vackra
tilltalet "den forbannede Røghætte".
Det var nu inte bara rökförgiftning som passagerarna kunde drabbas av, skeppet
hade en benägenhet att rulla så fort det började gå vågor på sundet. Att bli
sjösjuk på Öresund fick därför snart sitt eget namn, "Caledonia
Syge".
I slutet av 1800-talet
fanns det tolv passagerarfartyg på rutten Malmö-Köpenhamn. Året 1914 använde
sig inte mindre än 494.000 passagerare av denna
färdväg. Även om Flygbåtarna fortfarande tappert kämpar om dagens resenärer
blir aldrig färjetrafiken mellan de två huvudstäderna vid Öresund vad den en
gång var. Idag kämpar inte längre så mycket båtar om människans transport över
vattnet, idag närmare bestämt 31 April försvann en båtlinje. Frågan är bara hur länge själva flygbåtarna ska
överleva, det lär inte bli länge till.
Allt detta och mer därtill finner du genom att gå in
|
MÖ 716 år 1950.
Ångbåtsbron intill smörkontrollen, då kan man tal om att det fanns puls i
hamnen. En bild bland många från segelskutornas tid, en tid som förmodligen
inte kommer att få upplevas av dagens uppväxta. Under kranen till vänster i
bild skymtar Lübeckshuset envåningsbyggnaden träbygget som föregick Centrumlinjens terminal på platsen,
vilket får oss att tänka på den tiden då det faktiskt gick båtar till
Köpenhamn.
|
En drömmare på utflykt. Färjeläget Malmö
Hamn.
|
Malmö Hamn omkring 1900-talet.
|
Inre hamnen, dåvarande tullhus skymtar i höger bild.
Öresundsbolaget
trafikerade då mellan Malmö & Köpenhamn med fyra båtar, Öresund, Sverige,
Malmö samt Helsingborg
|
Lite
modernare farkoster numera år 2000. På sikt försvinner säkert dessa med
eftersom Öresundsbron kommer att lägga beslag på det mesta av trafiken.
Försvinner gör vår njutning av en god Söndagslunch
eller en familjeträff över en god middag, hur som helst vi stressar vidare och
inget protesterar högt.
Sista turen med gänget?
Historik: Epoken varade i nästan 164 år. Egentligen började det redan år 1522,
man vet att det då fanns ordinarie frakter över Sundet. En förordning utsåg då
åtta män på vardera sida att sköta överfarterna. Den
31 Juli år 1838 gjorde Malmö en ångskonert
sin jungfrufärd mellan Malmö - Köpenhamn. Överfartstid 2 timmar. I slutet av 1840-talet gick det fyra [4]
ångfartyg över Sundet för att sedan år 1870 kompletteras med en första
propellerångare. Efter detta utvecklas båttrafiken i allt snabbare takt och år
1960 kommer den första bärplansbåten "Sirena"
tillhörande rederiet Sundfart för att senare avlösas
av Öresundsbolaget och deras "Flyvefisken"
och "Svalan". Vi skriver 2002-04-30. Sista turen med
Flygbåtarna. Ska vi tro att sista turen med dessa farkoster är över, ja
kanske inte, någon våghals sticker upp. Med tanke på framtida planer vad gäller
byggnationer tror jag dock att annan tilläggsplats i så fall kommer att blir
aktuell.
|
Sirena
|
Gripen Linjen försökte med modell större båtar, resultatet
kortvarigt.
|
Vad
hände sedan när alla båtar försvann?
Öresundsbron byggdes, en bro som idag sväljer all trafik som tidigare transporterade folket som jobbade och vissa som bodde som pendlade med just dessa otroligt fina båtar.
Vart tog Hamnkontoret vägen, överdrivet byggande, detta var som möte mig Jan 2015. Det sår fritt att tycka till, men folk i närheten som jag talade med, oj vad överdrivet.
Byggnaden uppfördes mellan 1908-1910 vid Hjälmaregatan, Malmö som då användes som adminstrationsbyggnad.
Byggnationer tillhörande Malmö Högskola Jan 2015.
Det som avslöjar bilden, tagen i Malmö Jan 2015 får väl bli våra gröna bussar, i övrigt kan man undra vad händer i Malmö Hamn.
Som ni Malmöbor vet så på andra sidan hamnbassängen finner vi Gamla Posten Malmö 1 Arkitekt Bobergs, denna byggnad ståtar än så länge som den byggnad det är, frågan är väl snarare hur länge får denna byggnad vara kvar idag, en byggand som innehåller idag restaurang ett antal andra företag. Här kan man verkligen tala om kontrasternas plats, vilken som är vackrast, du avgör.
Genom att snurra vidare på denna bild kommer vi slutligen fram till, just det, Centralstation med inlämning även här resandes väskor för transport ut till avgående tåg. Men oj vad det förändrats. Se, bedöm för egen skull:
Foto 2014.