Rondellen Lundavägen - Fredsgatan.
Rusningstrafik -
vänstertrafik året 1950.
Historia: Lundavägen tidigare
benämnd som Lundsgatan år 1880. Upp till höger ser vi Höstgatan. Den fick detta
namn när Fredsgatan delades upp året 1962. Resten av Fredsgatan löper idag
bakom Favör och bort mot Drottninggatan. Fredsgatan har väl varit den gata som
flitigast utsatts för nya tänkbara gatunamn som t.ex. Konduktörsgatan,
Tågmästaregatan året 1963 och Idaborgsgatan året 1961. Alla efterfrågade säkert
på 1950-talet om en anläggning av en motorväg. Sagt och gjort blev detta till
vilket innebar att ett antal gator fick nya sträckningar t.ex. Hornsgatan [uppkallad efter Gustaf Horn en
krigets härförare av trettioåriga kriget] och Flintgatan. En gata i samlingen
försvann helt och hållet. Vånggatan som namnändrades år 1904 till Hornsgatan,
ett namn som på 1960-talet överfördes till den närliggande vägsträckningen vid
infarten/utfarten till just motorvägen. Bilden ovan ger väl lite till alla
bilnostalgiker, många fina bilmärken.
Malmö Mjölkcentral. I höger bildkant på
tomten där Bilia nu finns fanns inte Malmö mjölkcentral utan ett mejeriföretag
som hette Malmö mjölksterilisering men som kring 1940 bytte namn till Malmö Nya
Mejeriförening. Denna förening ingick i
den grupp mejeriföretag som 1964 bildade Skånemejerier.
Berättelse från dem som
kommer ihåg Malmö Mjölkcentral. Malmö Mjölkcentral låg på Högamöllegatan i
Kirseberg. "Ruth Larsson berättar om bl.a. dessa tunga kannor som dagligen
skulle lyftas. R.L. började här februari 1940 och arbetade som mejerska. På tal
om lyften säger hon att det gällde att snabbt finna rätt teknik att lyfta dessa
stora kannor annars tog ryggen stryk. Till mejeriet kom mjölk från stora gods
med upp till tusentals liter mjölk om dagen. Smörtillverkningen fanns i en
annan särskild avdelning som sköttes av en mejerist. Grädden kom från
småmejerier ute på landsbygden. Malmö Mjölkcentral hade egen mjölk och
brödaffärer över hela Malmö. På mejeriets andra våning tappades mjölken på
glasflaskor, tre olika storlekar fanns, en hel, halv och tredjedels. Här fick
man även slita ont när det gällde att stapla dessa en liters flaskor, sex
backar högt skulle det vara. Vi bodde i mejeriets lägenhet på Nya
Vattenverksvägen. Jag vill minnas att Malmö Mjölkcentral låg på Möllegatan i
närheten av vattentornet. Ledigheten bestod av en vardag i veckan samt var
tredje söndag. Bestämd semester fanns inte, men vi var lediga en tid på
sommaren." Detta företag ägdes till 50 % av Solidar och resten ägdes av
mjölkbönder. MMC på Kirseberg köptes av Skånemejerier 1974.Mejeriet stängdes i
slutet av 70-talet och är rivet.
Malmö Nya Mejeriförening på Lundavägen 19,Malmö.
Historia: Materialet hämtat från M.N.M: s personaltidning no:1 År 1947.
Malmö Nya Mejeriförening.
Vad gör de på mejeriet?
Klockan är 4 på morgonen och det är vad man
populärt kallar >> svinkallt>>. Det är mörkt och tyst, storstaden sover,
man ser bara en och anna cyklist, flertalet söker sig över järnvägen vid
Lundavägen, annars är det stilla, denna mörka vinternatt. Så, plötsligt flammar
ljuset ut ur en stor byggnad mittemot Östervärns station, porta slås upp,
bilmotorer börjar brumma, och ett stigande slammer av mjölkkärl sliter sönder
tystnaden. Mejeriet har börjat sin arbetsdag. Efter ca:2 timmar har den sista
fullastade bilen lämnat mejeriet. Allt har gått prickfritt, personalen pustar
ut, laddar för en kaffepaus. Strax efter kl 7 anländer så den första leveransen
från leverantörerna, sedan följs dessa leveranser i stup en efter en. Allt
vägas noga, prover tagas, som sedan ligger till grund för betalning av erhållen
pr kg. mjölk. Flaskavdelningen jobbar febrilt sedan kl 4.30 med utlastning av
glasmjölken, senare kl 7.30 kommer den kvinnliga personalen och tappningen tar
sin början. Klockan 6 på kvällen har äntligen allt blivit tyst på mejeriet
igen, det ända som hörs är surret av några pumpar och förstås dessa
kylmaskiner.
Bild nedan, dessa Fordbilar stod förmodligen
för mången transport runt om i Malmö.
Detta och mer där till går att läsa i den
personaltidning som just nu befinner sig i mina ägor.
Midhem. Värt att veta om
egendomen och Djupadalsvägen en gång som löpte ner till dagens motorväg. Vägen
uppkallad efter egendomen Djupadal. Revs förmodligen kring året 1935. Om vi går
tillbaka till Höstgatan så fanns här en bit bort fram till året 1988
Midhemsvägen idag knappt någon som bryr sig, fanns det finns en liten bit kvar.
Men den har haft en tidigare så stor sträckning från dagens motorväg ända bort
över Lundavägen bort till Södra Bulltoftavägen. Som gata utgick den år 1989. Återigen
en villa som är kopplat till namnet på gatan Villa Midhem, som ägdes av
köpmannen Daniel Hjort, bortgången år 1889.