Nog känner vi igen våran kogg på plats vid just
gamla smörkontrollen.
Koggen är tillkommen via ett projekt som under ett antal år pågick nere vid
Kockum, Malmö.
Resultatet kan vi idag se på platsen vid gamla flygbåtsterminalen, Malmö.
I bakgrunden skymtar vi gamla Försäkringsbolaget Skandia hus.
Akterstäven
till kopian av världens största kogg som byggs i Malmö.
Dykare i vattnet!
Av Sven Rosborn
En fruktansvärd storm från
sydväst pressar väldiga vindmassor in mot den kala Skanörskusten. På ett stort
skepp kämpar en besättning förtvivlat för att frälsa både sig själva och sitt
stolta fartyg. Den sandiga kusten närmar sig snabbt.
Det stora seglet är uppe;
man försöker desperat hålla sig fri från Skanörsudden för att längre norrut
komma in i den skyddande Höllviken. Med ett väldigt dån grundstöter skeppet,
styrbordssidan pressas ner av seglet, den väldiga masten klarar inte trycket
utan knäcker sin infästning vid kölen. I fallet knäcks också styrbordssidan och
skeppet är förlorat. Kanoner, kanonkulor av sten, utrustning och människor
faller i vattnet. På detta sätt har marinarkeologer vid Fotevikens Museum
kunnat rekonstruera detta skepps sista stunder ovanför vattenytan.
Sommaren 1992 arbetade
museet norr om Skanörs hamn med att undersöka ett vrak från år 1540, fullastat
med tegel. Under en paus i arbetet gjorde dykarna en kontroll av ett större
vattenområde runt vraket. Plötsligt låg hon bara där, ett långt vrak av väldiga
eketrä! Åren 1993-1995 undersöktes fyndet. Detta var Fotevikens Museums
verkliga elddop när det gällde större marinarkeologiska uppdrag. Ett enormt
uppbåd av dykare både inom och utom organisationen slöt upp. Internationellt
väckte fyndet intresse, det talades ofta engelska vid dykningarna.
"Uppdraget" i TV4 med Kristin Kaspersson ställde upp och hjälpte till
att bygga den väldiga flotte med hus, observationsplattform m.m. som
förankrades invid förlisningsplatsen.
Vraket är en s.k.
"kogg". När tyskarna på 1100-talet grundade Hansaförbundet behövde
man stora transportfartyg. Koggarna blev den främsta symbolen för handeln på
Östersjön. Ofta var dessa mellan 15-20 meter långa och relativt klumpiga.
Endast ett stort råsegel drev fram skeppen. En nästan helt bevarad kogg från
1380-talet har påträffats i Bremens hamn. Den kopia som gjort av detta skepp
visar på relativt medelmåttiga seglingsegenskaper.
Skanörskoggen är byggd år
1390 i norra Polen; det har man kunna bestämma genom s.k.
"årsringsdatering". Skeppet är alltså nästan samtidigt med
Bremenkoggen. Men vilken skillnad i både form och storlek! Skanörskoggen är
smäckert utformad under vattenlinjen vilket antagligen gör henne till en bra
seglare. Hon är dessutom med sina 28 meter världens största kända kogg, helt
byggd i ek. Lastrummet har kunnat ta emot upp till 100 ton. De många
kanonkulorna av sten, som vid grundstötningen funnits på däck och fallit av
skeppet, visar att koggen haft åtminstone tre kanoner med olika kaliber ombord.
Detta är alltså också ett av världens äldsta kända skepp som fört kanoner.
På en snabbgående gummibåt
närmade jag mig i juni 1995 för första gången vrakplatsen. Plötsligt hördes ett
varningsrop: - "Dykare i vattnet!" Två marinarkeologer från
Fotevikens Museum var på väg ner till sina arbetspass; vi fick allt ligga still
och vänta tills dykledaren gav klartecken att angöra dykstationen. När jag en
timme senare gjorde fridyk ner till vraket mötte mig en fantastisk syn. Sex
marinarkeologer höll på med inmätningar. Som ett urtidsskelett stack de stora
ekspanten och bordläggningen upp genom sanden. För att täta mellan plankorna
hade båtbyggarna använt sig av vitmossa. Uppe på flotten fick jag känna och
lukta på upptagen vitmossa med samma välbevarade konsistens som när den
plockades i Polen år 1390. Det hela var fullständigt overkligt.
Var finns vraket i dag? På
samma plats där det legat i sexhundra år. Enda skillnaden är att det idag inte
längre är tillgängligt. Sand är ett bra material om man vill dölja och
effektivt skydda vrak från plundrare och naturkrafter. Den 29 maj år 2001
klockan 12 sjösattes däremot en rekonstruktion av koggen invid Södra
Varvsbassängen i Malmö. Det är Malmö Stad som med hjälp av Fotevikens Museum
stått för bygget.