De tyska köpmännen
kallade staden Elbogen från latinen ancona scanorum "Skånes
armbåge" efter en form i sandreveln i forna tider företedde.
Stadsgraven mot land med
sina vall och sina porttorn är ej detsamma som nuvarande kanalen, den anlades
först 1805-1820 ett gott stycke utanför medeltidens och 1500-talets
befästningslinje. Österport, som vid denna tid låg mitt för Östergatan på det
nuvarande Drottningstorgets sydvästra hörn, synes längst till höger på bilden.
Därifrån gick vallen i en båglinje över Grönegatans, Jerusalemsgatans och
Rundelsgatans sydöstra ändpunkter fram till hörnet av Baltzars - och
Djäknegatorna och därifrån i nästan raklinje till Söderport, som då stod där
Södergatan nu sluta vid G.A.Torg. Fortsättning av vallen gick tätt söder om Per
Vejersgatan och Grynbogatorna och slutligen över det område, som nu upptages av
Kungsparken, fram till Västerport, som låg utanför och tätt intill
slottsgraven. Stadens vall åt söder lär ha anlagts eller snarare påbyggts och
förstärkts på 1520-talet. Den lilla basstationen mellan Österport och Söderport
byggdes 1575-1576 och kallades" Rundel" den låg mittför Rundelsgatan,
som då har sitt namn efter den. Utanför staden syns kärrmarkerna i sydost samt
sydväst - Rörsjön och Västersjön - som uppdämts och fördjupats för att bereda
bättre skydd åt stadens södra front.
Franz Hogenbergs stick från 1580-talet över "Elbogen", de tyska köpmännens namn på Malmö.