1800-talet,
byggnationsvåg av broar. Man brukar använda sig av
uttrycket Malmö Parkernas Stad, jag skulle i detta avsnitt vilja använda mig av
Malmö Broarnas Stad, för broar det byggdes det mycket under 1800-talet och i
visa avseende var väl detta tur med tanken på den utveckling vi sett fram till
dagens 2000-tal. En del finns kvar en del har rivits.
Sillagumman i Neptuniparken. |
Fiskehamnsbron som bygges 1921.
Bron byggdes upp över en liten fiskhamn som sedermera fylldes igen på
1950-talet. På denna plats idag finner vi Neptuniparken, [och staty av
dåvarande sillagumma] här låg även dåtidens byggnad tillhörande Malmö
Roddklubbs kanothus som byggdes på 1900-talet men revs sedan 1954. |
Fersens bro
1913. Inför den stora
utställningen Baltiska Utställning året 1914 beslöts att bygga en bro rakt
igenom Gamla Begravningsplatsen. Fersens Bro, som byggdes år 1913, man byggde
helt enkelt en ny bro genom att förlänga Slottsgatan rakt igenom begravningsplatsen.
Allt för att besökarna ska kunna enkelt hitta till just utställningen Som gick
av stapeln i Pildammsparken.
Många upprördes av detta ingrepp då ju en del gravar behövde grävas upp, men så
blev det och 1914 skramlade spårvagnar med glada utställningsbesökare mellan
gravarna.
Detta förklarar varför en liten flik av begravningsplatsen idag ligger i
Kungsparken vid ingången till Casino Cosmopol.
Gamla
Kyrkogården Malmö Sju kvarter
Begravningsplatsen
var ursprungligen uppdelad i sju kvarter. Fyra av dessa avdelades till
gravställen, det femte avsattes för stadens fattiga och det sjätte för
hospitalets hjon och personal. I det sjunde kvarteret begravdes självmördare!
Efterhand har fler
kvarter tillkommit vid upprepade utvidgningar under 1800-talet.
Protesterna
uteblev, kan det ha att göra med att det var det fattiga folket som låg
begravda här.
Gamla Begravningsplatsen var indelad i sju områden, dessa kallades kvarter,
fyra av dessa avdelades till gravställen, det femte avsattes för stadens
fattiga och det sjätte för hospitalets hjon och personal.
I det sjunde kvarteret begravdes självmördare! Segregeringen gjorde sig påmind.
Stadens fattiglik begravdes i kvarter no:5 hospitalets patienter i kvarter no:6
medan självspillningarna grävdes ner i kvarter no:7.
De finaste gravarna fanns närmare Gustav Adolfs Torg.
Gamla Begravningsplatsen invigdes år 1822 då kallades den för Nya
Begravningsplatsen.
Flottbron
1883-1917. Anledningen till
att denna bro kom till var att arbetarna hade för lång gångväg till sitt arbete
på Kockums Industri. För denna charmanta gest fick arbetarna avdrag i tid med
fem [5] minuter. Storstrejk utbröt och vi vet nog vem som vann eftersom Kockums
sedermera flyttade denna bro längre upp i kanalen för att sedan rivas året
1917.
Istället kom klaffbron till och man kunde gå in via södra vakten.
Frid och fröjd.
Hjälmarebron
1885.
Denna kanal se de stora järnringarna som sitter fast
i kanalväggarna för att kunna förtöja dessa båtar. Bron byggdes om 1897 och
1918. I början av seklet lossades och lastades skutor längs Uppsalakajen byggd
1868-1869 som låg placerad mellan Slussplan och Drottningtorget. Även i
Rörsjökanalen låg skepp vid skepp utmed Södra Promenaden i väntan på att lastas
respektive lossas. Detta är Malmös äldsta bro.
Pontonbron
1891-1960. Mera känd som "Hönsebron" Denna
bro ersattes sedermera av Hovrättsbron.
Bron var byggd av trä och var rörlig i sitt användande. Bron var placerad mitt
emot Behringsgatan.
Amiralsbron.
Tidigare mera känd som Rörsjöbron 1906. Idag efter
renovering förbindelse mellan Drottninggatan - Lilla Nygatan.
Morescobron
Petribro
1938, dessförinnan hette denna Vänersbron efter
basstationen Vänersborg men namnet Vänersbron blev aldrig accepterat varför
namnbyte skedde. Petribro som tidigare varit en svängbro ersattes omkring 1914
med nuvarande kraftiga bro.
Skeppsbrokajen. Denna tidigare gedigna gamla träbro byttes ut mot en rejälare betongbro i
samband med att man uppförde smörkontrollen.
Suellbron
1959. Tidigare namn på denna bro
=Jernvägsbron. Den ursprungliga bron byggdes 1874-1875.
Den då enkelspåriga järnvägsbron förband järnvägsstation Malmö Västra med Malmö
Centralstation. Sitt nuvarande namn fick bron 1957.
Den kallades i folkmun för "Långebron".
Konstateras kan att diverse utfyllnader gjort ersättaren klart kortare.
Bron uppkallad efter affärsmannen och kommunalpolitikern Frans Suell.
Minnessten i kajkant åt FS från 1800-talet.
"Ifrån hamnen, ifrån hamnen med sin sten åt Suell, ångfartyg, ångfartyg gå
som käpp i hjul"" Rimmet ger alldeles rätt uttal åt hamnens store
tillskyndare.
Östra
Förstadsbron. Bron som sedan gammalt leder trafiken från Östra Förstadsgatan in mot
staden och Drottningtorget hette först Östra Infartsbron. På en karta över
Malmö från 1890-talet kallas den för Östra Förstadsbron. Detta skulle sedermera
ändras till Schougens bro. Vem var då denna person som gav sitt namn åt just
Schougens bro.
Historian förtäljer att år 1821 bodde just vid Östra Tullgatan intill kanalen
handlanden Christian Peter som ägde tomterna till gården nr:786 samt 787.
Namnet fastställdes år 1938 genom stadsfullmäktige. C.P Schoug gick bort år
1855.
Kiosken från tidigt 1940 samt betydligt
modernare vy året 2001.
Davidshallsbron 1938. Tidigare benämnd som Södra Förstadsbron
år 1890 därefter Södra Infartsbron.
Bron var ursprungligen en svängbro men byggdes om åren 1886-1887 till en bli en
fast bro.
Det nuvarande namnet tilldelas bron officiellt året 1938 i samband med en
större renovering.
Att notera är att i kartor från åren 1904-1911 fanns detta nuvarande namn med.
Bron uppkallades efter Värdshuset Davidshall.
"Världens vackraste spårvägslinje " En Mustang på linje 4 svänger av från Davidshallsbron och in på
Regementsgatan för vidare färd på linjen,
Davidshallsbron upp mot och över kanalen för vidare färd mot Triangeln.
Bankhuset på hörnet finns ännu idag år 2004 kvar. Banken innehåller idag en
butik för jeanskläder.
I mitt på bild skymtar Davidshallbron. Spårvägstrafik
som synes på dagens gågata Söder Tull. Huset i höger bild på plats ännu idag år
2004. På hörnet för att känna igen sig Jensens Böfhus. Löper utanför detta hus
gör då Regementsgatan.
Historik brobygget. Den äldsta fasta bron från
1800-talet var en välvd stenbro, som revs i samband med att breddning av
kanalen var i antågandet. Föregångaren till denna stenbro var en vindbrygga
över vallgraven framför Österport i höjd med nuvarande Drottningstorget. Till saken
ska läggas att just i anslutning till bro låg i förra århundradet ett hus som
av någon anledning kallades "Ön Malta" eller bara "Malta"
anledningen till att detta hus var och förblir genom min skrivelse omtalat det
var nämligen så att byggmästaren av någon anledning glömt bort att bygga
trapporna.
Foto från 1920-talet. Nog känns väl bilden igen. På andra sidan Östra
Tullgatan korsar vi S:a Promenadens med sina ståtliga trädplanteringar. |
Företaget grundades 1928 av dir Frode Lund. Bolaget är auktoriserat av
General Motors av amerikanska märken såsom Buick, Chevrolet samt Oldsmobil.
Firman med adress belägen Östra Promenaden, Skogensbro.