Julkrubba
Julkrubban med anor tillbaka till
1000-talet.Det finns berättelser om ceremonier i kyrkorna som skulle göra
Julberättelsen levande, julspel kallade man detta eller jultablåer och detta
förekom om sagt allaredan på 1000-talet. Julen år 1223 hade man arrangerat ett
Betlehem i skogen vid Greccio. Här ville man levandegöra händelserna den första
julnatten för dem som tillsammans med honom skulle fira julnattsmässa. Här hade
man i en grotta placerat en krubba med halm, för att göra det hela mer
autentiskt lät han föra dit en oxe och en åsna. Många har menat att detta var
förebilden till alla julkrubbor som senare har förekommit och med tillägg
fortfarande förekommer dock i alldeles för liten utsträckning. Julkrubban är
från början en romersk-katolsk sed.
Den har blivit vanlig i Sverige först i vår tid. Själv a övergången från
julspel i kyrkan till uppställning av en grupp stillastående figurer skedde
under medeltiden. Det uppstod emellertid en viss opposition, när man började
ställa upp julkrubbor i kyrkorna. Detta skedde för första gången år 1929 då en
grupp anlände från Tyskland och just denna lät man uppsätta i S:t Petri Kyrka i
Malmö.
När reaktioner väl lagt sig[många Malmöbor betraktade krubban som ett katolskt påfund,
ovärdigt en protestantisk kyrka] började
man även på andra orter acceptera det "katolska påfundet". Många
julkrubbor har en skiftande utformning, dock saknas aldrig de två djuren oxen
samt åsnan. Man kan konstatera att oxen och åsnan har olika rituell status i
Gamla Testamentet. Oxen är ett "rent" djur, åsnan ett
"orent". Man kan därmed konstatera att det föreligger en teologisk
idé i bilden av de två djuren. Detta får väl anses som en väldigt gammal
tradition och spekulationer kommer säkert att fortgå in i nästa liv.
Förhoppningsvis finns än idag just dessa två djur alltid finns med i våra
julkrubbor. Ca 1930 infördes seden att bygga upp julkrubbor i kyrkorna. Det är
också ganska vanligt att under julen ha en krubba stående i hemmet.
Julkrubban
Julkrubbor finns i Tyskland framför allt i kyrkor och familjer med
katolsk anknytning. De byggs upp under adventstiden, men Josef och Maria med
barnet brukar ställas in i stallet först på julafton. De tre vise männen brukar
finnas i närheten av stallet strax före den 6 januari, men de når inte fram
till stallet förrän detta datum. Ofta utförs denna uppbyggnad av krubban av
samma personer varje år och traditionen kan föras vidare av barnen.
Den stora blomstringstiden för krubborna var under barocken, då
jesuiterna efter reformationen ville åskådliggöra den kristna tron. Därför
byggde de stora och värdefulla krubbor, vilket sedan kom att sprida sig vidare
till städer och byar, som alla ville ha sin egen krubba. Eftersom tillverkarna
av krubborna oftast är lokala hantverkare, har de framställts som om Betlehem
skulle ligga alldeles utanför den egna dörren och stora variationer i fråga om
uppbyggnaden och personernas utseenden finns från trakt till trakt.