1800-talet,
byggnationsvåg av broar. Man brukar använda sig av uttrycket Malmö Parkernas Stad,
jag skulle i detta avsnitt vilja använda mig av Malmö Broarnas Stad, för broar
det byggdes det mycket under 1800-talet och i visa avseende var väl detta tur
med tanken på den utveckling vi sett fram till dagens 2000-tal. En del finns
kvar en del har rivits.
Sillagumman i Neptuniparken. |
Fiskehamnsbron. Byggdes 1921. Bron byggdes upp över en liten fiskhamn som sedermera fylldes igen på 1950-talet. På denna plats idag finner vi Neptuniparken, [och staty av dåvarande sillagumma] här låg även dåtidens byggnad tillhörande Malmö Roddklubbs kanothus som byggdes på 1900-talet men revs sedan 1954. Malmö Roddklubb flyttade dock innan noga bestämt 1942 till lokalerna vid slussbron. Idag finns samma roddklubb nere vid Turbinen, Malmö. Malmö Kanotklubb ligger som vi vet i Kungsparken. |
Flottbron 1883-1917. Anledningen till att denna bro kom till var
att arbetarna hade för lång gångväg till sitt arbete på Kockums Industri. För denna
charmanta gest fick arbetarna avdrag i tid med fem [5] minuter. Storstrejk
utbröt och vi vet nog vem som vann eftersom Kockums sedermera flyttade denna
bro längre upp i kanalen för att sedan rivas 1917. Istället kom klaffbron till
och man kunde gå in via södra vakten. Frid och fröjd.
|
Källa: Bertil Rubin år 1951. |
Korsningen
Hjälmaregatan - Fiskegatan. Notera bensinmacken Caltex. På den blomstrande industrins
tid, kockumsarbetare på väg hem över själva Hjälmarebron och tittar vi ut
över bron och till andra sidan ser vi Norra Vallgatan och vidare in till city
Mäster Johansgatan i kv. Jörgen Kock.
På väg hem från ännu
en dag på säkra Kockum 1960.
Äntligen, Kockums arbetare på väg hem den sista dagen, nu väntar semester 1976.
|
Hjälmarebron år 2004. Samtliga hus över
bron på Norra Vallgatan finns än idag 2004 kvar.
|
Fersens bro Inför Baltiska Utställningen 1914 beslöts att Slottsgatan skulle dras genom Gamla Begravningsplatsen och ansluta till en ny bro över kanalen - idag Fersens bro. Detta var nödvändigt för att få en direkt väg från Järnvägsstationen till utställningsområdet vid nuvarande Pildammarna. Många upprörda röster år 1912 hördes då ju en del gravar behövde grävas upp, men så blev det och 1914 skramlade spårvagnar med glada utställningsbesökare mellan gravarna. Detta förklarar varför en liten flik av begravningsplatsen idag ligger i Kungsparken vid ingången till Casino Cosmopol. |
Hjälmarebron 1885. Detta är Malmös äldsta bro. Den
ursprungliga bron byggdes 1841 [som vindbrygg]. På den tiden fungerade
Hjälmarebron som en svängbro då de stora fartygen och segelbåtar ännu gick in i
kanalerna. Man kan än idag om man beger sig till denna kanal se det stora
järnringarna som sitter fast i kanalväggarna för att kunna förtöja dessa båtar.
Bron byggdes om 1897 och 1918. I början av seklet lossades och lastades skutor
längs Uppsalakajen byggd 1868-1869 som låg placerad mellan Slussplan och
Drottningtorget. Även i Rörsjökanalen låg skepp vid skepp utmed Södra Promenaden
i väntan på att lastas respektive lossas.
Pontonbron 1891-1960. Mera känd som "Hönsebron" Denna
bro ersattes sedermera av Hovrättsbron. Bron var byggd av trä och var rörlig i
sitt användande. Bron var placerad mittemot Behringsgatan.
Petribro 1938, dessförinnan hette denna Vänersbron efter
basstationen Vänersborg men namnet Vänersbron blev aldrig accepterat varför
namnbyte skedde. Petribro som tidigare varit en svängbro ersattes omkring 1914
med nuvarande kraftiga bro.
Rörsjöbron 1900. 1874 byggdes en sex meter bred granitbro som fick namnet
Rörsjöbron. 1899-1900 byggdes bron om så att spårvagnstrafiken kunde göra
entré. Spårvagnarna började
så småningom rulla över denna bro året 1907, linje 4 på sträckan
Möllevångsgatan – Fridhem.
Skeppsbrokajen. Denna tidigare gedigna gamla träbro byttes ut
mot en rejälare betongbro i samband med att man uppförde smörkontrollen.
Suellbron 1959. Tidigare namn på denna bro =Jernvägsbron.
Den ursprungliga bron byggdes 1874-1875. Den då enkelspåriga järnvägsbron
förband järnvägsstation Malmö Västra med Malmö Centralstation. Sitt nuvarande
namn fick bron 1957. Den kallades i folkmun för "Långebron".
Konstateras kan att diverse utfyllnader gjort ersättaren klart kortare. Bron
uppkallad efter affärsmannen och kommunalpolitikern Frans Suell. Minnessten i
kajkant åt F.S från 1800-talet. " Ifrån hamnen, ifrån hamnen med sin sten
åt Suell, ångfartyg, ångfartyg gå som käpp i hjul" Rimmet ger alldeles
rätt uttal åt hamnens store tillskyndare.
Kaptensbron. Bron fick sitt namn
1878, dock fastställdes officiellt Kaptensbron först 1938. Bron byggdes i sin
första version 1909 och var så smal att en cykeln endast fick ledas över, men
som med allt annat så går utvecklingen, metoderna och byggandet framåt så även
här och att den nuvarande gång & cykelbanan är från 1946, men som allt
annat renoverats därefter 1989-1990.
Amiralsbron. Namnet officiellt
fastställt året 1938, värt att notera att bron tidigare burit namnet Rörsjöbron.
Morescobron. Namnet officiellt
fastställ år 1930. Dock dessförinnan hade ägaren och grundaren till firman"
Moresco" Jacob Heinrich Moresco på egen bekostand låtit bygga [under
överinseende från Hamninrättingen] år 1896 inför den stora Lantbruk,slöjd och
industrimässan en för fotgängarna gångbro gjord av järn över Södra
Förstadsgatan, alltså en föregångare till dagens Morescobro.
Hönsabron eller Pontonbron som var det riktiga
namnet. År 1891-1960.
Pontonbron kallades verkligen som ovan "Hönsabron", förmodligen på
grund av dess likhet med en "hönsstege".
En rörlig gångbro av trä över Västra Hamnkanalen framför Behringsgatan, Malmö.
Till färgen röd, denna bro ersattes sedan med Hovrättsbron lite längre bort mot
själva Hovrätten, därav namnet.
I bakgrunden skymtar bastionen Älvsborg och Hjälmarebron.
Över kanalen Norra Vallgatan. |
Vy från Hovrättsbastionen Nyköping |