|
Östervärns Station, Malmö. Precis här
bakom Elstorps område löpte denna
järnvägsbana kommande från Centralstationen vidare över Hornsgatan och
därefter igenom Malmö Mjölksterelisering, Lundavägen för vidare färd bort mot
just själva Östervärns Station. Idag finns endast det gamla stationshuset kvar. Alla dessa gamla kolonistugor har även dessa fått flytta på sig. Här huserar ett transportföretag Östervärns Express, tror jag. |
Östervärns Station
Malmö - Simrishamns järnväg invigdes år 1892
tillsammans med Östervärns Station. Stationsbyggnaden just i fonden av Östervärnsgatan
och Nobelvägen. Stationen fick stor betydelse för livet i stadsdelen, tågen
utgick visserligen från centralstationen men Östervärn var hemmastation för den
ursprungliga privata Malmö - Simrishamns järnväg. Här utgick tåg även till
Genarp via kontinentalbanan till Trelleborg.
Sveriges enda väpnade tågrån inträffade på just denna järnväg året 1907, tåget
mot Genarp, mellan Staffanstorp och Djurslöv.
Två män sköt postiljonen men åkte fast. Postiljonen säga ha överlevt i 40 år
med kulorna i huvudet.
I bakgrunden kan vi se en skymt av Kv Yngve och Solstrålehuset.
Återstående del av stationshuset från väster resp
öster idag med nya hyresgäster.
Vid ett besök på platsen visade det sig att nu var allt rivit, m.a.o. jämnat
med marken.
Lundavägens koloniområde från 1905. Här gick
att finna ett av Malmös största päronträd, geijeräpplet, som var vanligt för
100 år sedan.
En av dessa många kolonistugor som försvann som
fick ge vika för framtiden, alltfler har försvunnit sedan det moderna
järnvägsnätet gjorde sitt intrång och tryckt ut människan.
Hur ser det ut idag, 2016, vad hände med de
storstilade planerna, hur ursäktar man den skövling som föregicks.
Om vad som hände/händer kan du läsa här: Läs mer om Malmös kolonier i bloggen Försvunna Malmö.
Ber att få återkomma med fler bilder.
Ett enda minne kvar, belysningsstolpen som
lyste upp över stationsbyggnaden.