Mor år 1950 Mellangatan 1, Malmö på fotot välklädd i sin uniformen som var ett måste på den tiden.

 

 

Södervärn: Foto från gamla vaktkuren rakt ut på Södra Förstadsgatan och järnvägsövergången. Södervärns station var bemannad med 1 stationsskrivare, 1 förste kontorist, 2 kontorister, 1 stationsbiträde samt 6 stationskarlar.

 

På denna bild syns inte så mycket av Södervärns Station byggd 1886 bakom träden på vänster sida hade tjänat ut 1973 när Trelleborgstrafiken lades ner men revs först 1981. Tyvärr dålig bild men i höger kant skymtar om än så dåligt Spårvagn linje 2 med inbyggd plattform. Dock under min period 1955-1960 trafikerades denna sträcka av Linje 1 med utgångspunkt Lundavägen till vändzon Kastanjeplan. Mitt i bild en Polis med pickelhuva. Det jag kan känna igen från då jag var ca:10 år är att på hörnan på bild ligger ASTA blomsteraffär och lite längre bort på andra sidan järnvägsspåren ligger Johanssons Trävaroaffär.. Där har man handlat en hel del och faktiskt var detta även av/på lite längre ner i gata, när man skulle möta Mor eller följa henne till jobbet inne på MAS. Bild trolig från ca:1910-talet.

 

Södervärns Station i slutet av 1960-talet. Tåget mot badet och Falsterbo, de finare folkets strand. Färden dit med kompisarna, [själva var jag vid denna tidpunkt 15 år] gick med gungande gul-orange rälsbuss. Det gällde bara att inte missa sista avgången tillbaka till Malmö för då var man illa ute. Sista tåget var alltid fullt av trötta halvsovande ungdomar.
Men 1960-talet var järnvägsnedläggningarnas tidevarv och turen kom också till Falsterbobanan. Inga protester hjälpte och den 22 augusti 1971 körde sista tåget.

Historia om dessa badtåg: I april 1886 rullade det första tåget mellan Malmö och Vellinge. Banan byggdes ut och sträckte sig så småningom till Falsterbo. På sommarsöndagar var tågen alltid fulla med folk som skulle ner till stranden i Falsterbo.

Ett gäng entusiastiska elever på utflykt från en annan station, nämligen Västra stationen en solig dag innan det var tid för själva skolavslutningen året 1949. Skolutflykter av detta slag var ett ganska vanligt förekommande inlägg i hela skoluppbyggnaden, sol, frisk luft, lek, allt det som saknas i dagens skoluppbyggnad. Falsterbo var för många det perfekta målet, med dessa härliga sandstränder.

Västra Stationen hade då förbindelse med Södervärnsstation fram till året 1955 då denna banel lades ner. Många minns säkert dessa spännande dagar då ångtåget lämnade Södervärn för destination Falsterbo.
Detta var en fest en upplevelse, barnen med sin fullpackade ryggsäck med allehanda innehåll, läsk, smörgåsar, frukt. Eller orkestern som glatt spelade tills tåget lämnade station, detta var en fest. Andra utflyktsmål kunde vara Frostavallen, vilket jag själv besökte som skolpåg, lära åka sillarör eller annnat.

Fram till augusti 1965 gick det särskilda badtåg som drogs av ånglok. Dessa var de sista ånglok som gick i ordinarie trafik i Sverige.

Även vi turister i detta sommarparadis Falsterbo har väl våra egna historier dock av mera privat karaktär, väl bevarade efter dessa år.

Södervärns station revs 1971. Nu gäller det att använda den moderna tekniken. Men visst det hade inte varit helt fel att återinsätta något liknade igen. Charmen, det är det hela med detta skrivande tilltag.

 

 

Ringlinjen kommer välde flesta ihåg. Modell A från 1906 då man byggde in plattformarna. Bedrev sin trafik från Östra Förstadsgatan till ändstation Föreningsgatan.

Södervärns vattentorn.Tornet, påverket av jugend- och nationalromantiska strömningar, är ritat av dåvarande stadsarkitekten Salomon Sörensen. Färdigställandeår: 1916. Södervärns vattentorn som byggdes som ett komplement till tidigare vattentorn belägna på Kirseberg samt i Pildammarna. Detta monument var ett led i linje med att förbättra stadens livsmiljö. En annan känd orsak till detta sista monument var att tidigare vattentorn hade placerats på en alldeles för låg höjd för att åstadkomma tillräckligt tryck. Södervärnstornet fyller än idag sin funktion. Innehåller ett antal kubikmeter vatten.

 

foto från 1959

Linje1 gjorde sin sista tur 1967 detta i samband med högeromläggningen. Bilden tagen på Lönngatan[som tidigare hette Järnvägsgatan året 1911 året då området Sofielund inkorporerades med Malmö] i höjd med dagens fastighet som inrymmer Facklan och i höjd med Sofielundsskolan. Linje 1 på väg ut mot Kastanjeplan där den vände för att åter gå in mot centrum. Innanför sig löper järnvägen till Ystad från Södervärns Station.

Värt att veta var att stadsfullmäktige hade ett annat namnförslag Släbogatan [släbo=slättbo]. Boende i området slog bakut, man fann detta namn vara ett löjligt förslag,man ville helt enkelt inte betraktas som "slättbor"

 

tillbaka.