Rondellen Lundavägen - Fredsgatan.
Rusningstrafik
- vänstertrafik året 1950.
Historia:
Lundavägen tidigare benämnd som Lundsgatan år 1880. Upp till höger ser vi
Höstgatan. Den fick detta namn när Fredsgatan delades upp året 1962. Resten av
Fredsgatan löper idag bakom Favör och bort mot Drottninggatan. Fredsgatan har
väl varit den gata som flitigast utsatts för nya tänkbara gatunamn som t.ex.
Konduktörsgatan, Tågmästaregatan året 1963 och Idaborgsgatan året 1961. Alla
efterfrågade säkert på 1950-talet om en anläggning av en motorväg. Sagt och
gjort blev detta till vilket innebar att ett antal gator fick nya sträckningar
t.ex. Hornsgatan [uppkallad
efter Gustaf Horn en krigets härförare av trettioåriga kriget] och Flintgatan. En gata i samlingen försvann helt och
hållet. Vånggatan som namnändrades år 1904 till Hornsgatan, ett namn som på
1960-talet överfördes till den närliggande vägsträckningen vid
infarten/utfarten till just motorvägen. Bilden ovan ger väl lite till alla
bilnostalgiker, många fina bilmärken.
Malmö
Mjölkcentral. I höger bildkant på tomten där Bilia nu finns fanns inte Malmö
mjölkcentral utan ett mejeriföretag som hette Malmö mjölksterilisering men som
kring 1940 bytte namn till Malmö Nya Mejeriförening. Denna förening ingick i den grupp
mejeriföretag som 1964 bildade Skånemejerier.
Berättelse från
dem som kommer ihåg Malmö Mjölkcentral. Malmö Mjölkcentral låg på
Högamöllegatan i Kirseberg. "Ruth Larsson berättar om bl.a. dessa tunga
kannor som dagligen skulle lyftas. R.L. började här februari 1940 och arbetade
som mejerska. På tal om lyften säger hon att det gällde att snabbt finna rätt
teknik att lyfta dessa stora kannor annars tog ryggen stryk. Till mejeriet kom
mjölk från stora gods med upp till tusentals liter mjölk om dagen.
Smörtillverkningen fanns i en annan särskild avdelning som sköttes av en
mejerist. Grädden kom från småmejerier ute på landsbygden. Malmö Mjölkcentral
hade egen mjölk och brödaffärer över hela Malmö. På mejeriets andra våning
tappades mjölken på glasflaskor, tre olika storlekar fanns, en hel, halv och
tredjedels. Här fick man även slita ont när det gällde att stapla dessa en
liters flaskor, sex backar högt skulle det vara. Vi bodde i mejeriets lägenhet
på Nya Vattenverksvägen. Jag vill minnas att Malmö Mjölkcentral låg på
Möllegatan i närheten av vattentornet. Ledigheten bestod av en vardag i veckan
samt var tredje söndag. Bestämd semester fanns inte, men vi var lediga en tid
på sommaren." Detta företag ägdes till 50 % av Solidar och resten ägdes av
mjölkbönder. MMC på Kirseberg köptes av Skånemejerier 1974.Mejeriet stängdes i
slutet av 70-talet och är rivet.
Malmö Nya Mejeriförening på Lundavägen 19,Malmö.
Historia: Materialet hämtat från M.N.M: s personaltidning no:1 År 1947.
Malmö Nya Mejeriförening.
Vad gör de på
mejeriet?
Klockan är 4 på morgonen och det
är vad man populärt kallar >> svinkallt>>. Det är mörkt och tyst,
storstaden sover, man ser bara en och anna cyklist, flertalet söker sig över
järnvägen vid Lundavägen, annars är det stilla, denna mörka vinternatt. Så,
plötsligt flammar ljuset ut ur en stor byggnad mittemot Östervärns station,
porta slås upp, bilmotorer börjar brumma, och ett stigande slammer av mjölkkärl
sliter sönder tystnaden. Mejeriet har börjat sin arbetsdag. Efter ca:2 timmar
har den sista fullastade bilen lämnat mejeriet. Allt har gått prickfritt,
personalen pustar ut, laddar för en kaffepaus. Strax efter kl 7 anländer så den
första leveransen från leverantörerna, sedan följs dessa leveranser i stup en
efter en. Allt vägas noga, prover tagas, som sedan ligger till grund för
betalning av erhållen pr kg. mjölk. Flaskavdelningen jobbar febrilt sedan kl
4.30 med utlastning av glasmjölken, senare kl 7.30 kommer den kvinnliga
personalen och tappningen tar sin början. Klockan 6 på kvällen har äntligen
allt blivit tyst på mejeriet igen, det ända som hörs är surret av några pumpar
och förstås dessa kylmaskiner.
Bild nedan, dessa Fordbilar stod
förmodligen för mången transport runt om i Malmö.
Detta och mer där till går att
läsa i den personaltidning som just nu befinner sig i mina ägor.
Midhem. Värt att
veta om egendomen och Djupadalsvägen en gång som löpte ner till dagens
motorväg. Vägen uppkallad efter egendomen Djupadal. Revs förmodligen kring året
1935. Om vi går tillbaka till Höstgatan så fanns här en bit bort fram till året
1988 Midhemsvägen idag knappt någon som bryr sig, fanns det finns en liten bit
kvar. Men den har haft en tidigare så stor sträckning från dagens motorväg ända
bort över Lundavägen bort till Södra Bulltoftavägen. Som gata utgick den år
1989. Återigen en villa som är kopplat till namnet på gatan Villa Midhem, som
ägdes av köpmannen Daniel Hjort, bortgången år 1889.