Malmö
centralstation vid ombyggnaden till den nuvarande banhallen i början av
1900-talet.
Med ånglok
norrut.
Knappt två
mil nordväst om Karlstad i Värmland står intill landsvägen en minnessten och
ruvar på svensk historia. Stenen visar på en milstolpe i 1800-talets svenska
teknikhistoria. "Här nedanför togs första spadtaget på den första svenska
jernvägen 1849 den 5.5. af Claes Adelsköld" lyder texten i all enkelhet.
Det var
alltså här, mitt i denna sköna värmländska grönska, som startskottet en gång
small för det moderna kommunikationssamhället! Bakom stenen, nedanför den
branta höjden, ligger idag landets mera märkliga lagskyddade fornlämning; några
träslipers och ca fem meter rostig men ändå förvånansvärt väl bibehållen räls.
Lika kort som rälsen idag är, lika kort blev historien om Fryksta - Clara Elfs
Jernväg. I oktober 1849 togs den 8 km långa järnvägen i bruk mellan Fryken och
Lyckan vid Klarälven. På järnvägen fraktades järn och trävaror från Fryken till
Klarälven och i motsatt riktning rullade spannmål och andra handelsvaror. De
första åren var utnyttjandet av järnvägen något märklig eftersom godsvagnarna
drogs av hästar upp till Fryksta för att sedan av sig själva rulla tillbaka
till utgångsläget vid älven.
Redan 1845
hade man emellertid på pappret beslutat att skapa tre huvudjärnvägar i Sverige,
Stockholm - Göteborg, Stockholm - Gävle och Stockholm - Ystad. Malmö då!
Planerna utarbetades i Stockholm ... det säger väl allt. Raka vägen ner till
Ystad och färjorna till Tyskland skulle det bli; avkroken Malmö var inget att
ha. Det som räddade Malmö den gången var att de utländska investerarna fanns i
England och 1846 blev det kris i den engelska kapitalmarknaden.
Det ska
erkännas att en del betydande Malmöbor inte heller var intresserade av modern
teknik. Den gamle borgmästaren Halling yttrade om planerna på en järnväg mellan
Malmö och Lund följande: "Hur kan folk tänka sig, att en daglig
förbindelse mellan Malmö och Lund ska kunna bära sig! Här går ju diligensen tre
gånger i veckan och mången gång går den tom." Halling skulle själv inte få
uppleva järnvägens invigning. Han dog knall fall i borgmästarstolen på Malmö
rådhus 1851.
Fem år
senare avgick det första tåget från Malmö till Lund. Vi skriver den 1 dec.
1856. I S:t Petri kyrka har en stor människomassa samlats för en
tacksägelsegudstjänst. I procession tågar högtidligt klädda gäster inför
hurrande människomassor ner till stationen. Vid tågets avgång ges kanonsalut och
människomassan hurrar och jublar. Så rullar man då in i den lärda bonnastaden
Lund. Studentsångarna framför en jubelsång, specialskriven av A. Th. Lysander:
"Stad
är vid stad fast knuten med järnband. Eldhästen frustat ren vid vår dörr:
Vandrar nu rastlöst Vänner emellan; Tröttnar ej lätt, den Springare god."
Mätt efter
dåtida mått var det en ofantlig hastighet som uppnåddes vid en järnvägsfärd.
Strax efter invigningen av Malmö -Lund banan inträffade det första dödsfallet
då en person blev överkörd av tåget. Pinsamheter kunde också lätt inträffa. I
en av de första vägvisarna för tågresenärer uppmanas t.ex. passagerare att i
vagnarna inte sitta med ansiktena mot varandra "om sammanstötning
inträffar". Det pryda 1800-talet kunde inte tillåta offentlig närkontakt
mellan två ansikten!
Järnvägsbygget
vidare norrut mot Stockholm gick till att börja med raskt. År 1862 kunde man
resa ända till Liatorp i södra Småland. Då stod redan sträckan Göteborg -
Stockholm klar. Under mer än ett decennium fick därför tågresenärerna från
Malmö ta häst och vagn upp genom Västergötland till Göteborgsbanan. Först 1874
kunde skåningarna snabbt ta sig till rikets huvudstad.
En närmast
bortglömd, uthamrad och nitfogad rälslängd vid Illberg i Värmland nära Fryksta
minner fortfarande om början på ånghästens svenska historia! I dag talas det
mycket om kriser på pengamarknaden. En gång för inte så länge sedan lade en
sådan valutakris i England grunden till den moderna storstaden Malmö. För det
var bl.a. med kommunikationer som järnvägen som det nutida Malmö skapades.
Malmö
Centralstation. 1856 kunde man vinka av det första tåget mot Lund. Malmö
centralstation invigdes första gången 1856, i samband med att skånska stambanan
uppfördes, det första stationshuset kom inte att bli gammalt.
Av Sven
Rosborn
Malmö Centralstation år 1858
Anlagd brand. En kall kväll den 14 december 1866 eldhärjades byggnaden av en våldsam
brand. Det mesta försvann i denna anlagda brand, när det visade sig att tre
järnvägsanställda Willhelm Olsson samt kollegan August Malmgren samt Peter
Olsson vid denna avdelning [ tillvaratagna effekter] försökte sopa igen spåren
efter stölderna som de gjort på sina arbetsplatser. För detta brott fick dessa
tre tillbringa drygt en fjärdedel av sitt resterande liv i fängelse. Dessa
förhördes och domarna föll den 28 februari 1867. Straffet för detta blev att W.
Olsson dömdes till tio år och fyra dagars straffarbete plus att ersätta
eldsvådan med 50 000 riksdaler samt att för alltid förlora äran. A. Malmgren
fick två års straffarbete och åtta års förlust av äran. P Olsson fick domen ett
års cell och fem års förlust av äran. Dessa straff avtjänades på Malmö
cellfängelse. Inför denna våldsamma brand stod dåvarande brandkår tämligen
handfallen. Fullkomligt utplånades emellertid inte Malmös äldsta och första
järnvägsstation vid detta tillfälle. Vissa delar bl. a ett torn står dock ännu
kvar efter denna brand, detta torn omvandlades sedermera till ett separat
klocktorn av denne Adolf Edelsvärd. A. W. Edelsvär lyckades på ett konstfullt
sätt återanvända resterna som utgångspunkt vid uppförandet av den nya
stationsbyggnaden" nyrenässans " som invigdes år 1872.År 1859
påbörjades en till byggnad, en ny stationsbyggnad mot Skeppsbron uppfördes.
Nybygget kom att innehålla ankomsthall samt resgodshall. I den äldsta delen som
vetter ut mot kanalen inreddes en kunglig väntsal uppförd 1876 med tillhörande
damrum. Det visade sig senare att denna väntsal blev för liten varför ny togs i
bruk 1896 genom att göra om tredjeklasspassagerarnas väntsal. Här har den
kungliga väntsalen haft prominenta gäster såsom Gustav V, Haakon II samt
Christian X i ett möte 1914 för att manifestera ett neutralt Norden i ett
krigiskt Europa. Allt i perfekt skick än idag intygas. Den nuvarande banhallen
tillkom 1924.
Centralen år 1948.
Notera tornet i högerbildkant, posthuset i bakgrunden eller den
lilla kiosken nere i höger bildkant.
Allt detta och mer därtill finner du genom att gå in
År 1956.
Linje 1 på väg från
Centralstationen vidare över bron bort mot Bruksgatan. Notera den belamrade
trottoaren till vänster med all dessa cyklar, hur det ser ut idag med just
dessa transportfordon vet vi alla.
År 1989. Ingen linje ett direkt men väl Busslinje
35. Ingen direkt större förändring från sett att våra goa öppna spårvagnar
försvunnit och ersatts med dessa miljöförstörande element, bussar över nästan
hela Malmö. Hur det ser ut idag vet vi alla, vad säkert inte många vet är den
lilla historia jag nedan ska försöka att återge kallad Spårvagnar i dåtidens
Malmö.
Historia: Nu
är Centralplan och Petribron renoverad, efter detta kommer man att fortsätta
med Mälarbron. Centralplan hette ram till år 1915,Östra Järnvägsgatan- trots
sitt läge söder om stationen. Inför Baltiska utställningen 1914 ersattes
Mälarbron och Vänersbron (senare omdöpt till Petribron) av nya bredare
överfarter, det är just dessa som man nu renoverat. På dessa då två nya broar
anlades som sagt spårvagnsspår som då samtidigt med utställnings öppnande
passera just Centralstationen